Arctic cat M8 2008 bra köp? kända fel?

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Är det ett bra köp?
kända fel?
Vad ska man titta efter?

Vad bör man betala? ( beror förståss på skicket)

Den har iaf ny renoverade dämpare
gått ca 350 mil
Något sliten matta
trasig tankmätare
nyare dyna -10


Eller är det värt att pynta upp x-antal tusen till för en 09a så man får riktig elback samt teleskopstyre?

Mvh
 

Klassisk

Välkänd medlem
14 feb 2010
528
0
16
Jag har ingen koll på arctic modellerna, men är det ingen back på 08:an så är ju valet givet! Jag skulle aldrig köpa skoter om det inte fanns back på den. Har även hört att teleskopstyrena ska vara ruskigt bra. Köp en 10a med fräsch matta så bör du hamna på samma pris iallafall.
 

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Jag har ingen koll på arctic modellerna, men är det ingen back på 08:an så är ju valet givet! Jag skulle aldrig köpa skoter om det inte fanns back på den. Har även hört att teleskopstyrena ska vara ruskigt bra. Köp en 10a med fräsch matta så bör du hamna på samma pris iallafall.
08an har back men mer åt det mekaniska hållet, vänder inte motorn som nyare gör.
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Hade en polare som hade en M5 förut, jävlar vad den var skön att köra, bland dom bästa chassiena jag kört!

Vet dock inte vad man ska tittat efter eller liknande, men börja med att kolla dom vanliga saker såsom motor, sprickor i chassiet, mattan, sprickor i boggien osv.
 

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Rent generellt så är ju bara en sån grej som en trasig tankmätare ett varningstecken!
Vad har säljaren mer slarvat med.
Oljebyte i DDn?
350 mil så är det ju dags för lagerbyten i DDn oxå tycker jag!

Köp en skoter där ALLT funkar är mitt tips! Slarvas det med smågrejer som lampor och sånt så slarvas det med mer allvarliga saker oxå.....
 

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
jo visst är det ju så! men oftast så är det ju såna småfel på dem flesta skotrar. man får ju leta ihjäl sig efter en pedantskött skoter, och ang tankmätaren så det är ju inte handhavarens fel att den går sönder, eftersom att dem går sönder titt som tätt. och om du nu har råd att pynta ut till en 09 så tycker jag du ska göra det eftersom dem har lite bättre/skönare saker på sig.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
trasiga tankmätare är ett standardfel på M8/crossfire. Har haft en crossfire8 , M8 och min sambo en crossfire 5. Fick laga tankmätaren på allihop, no big deal. Alla verkar få laga dessa.
Angåeende lager i DD så är det från maskin till maskin, oljan bör bytas ofta på en lössnö maskin. Man kör med mycket belastning på transmissionen som hettar upp oljan, kall snö kyler i andra ändan. Kondens uppstår vilket medför vatten i oljan. Byt oljan betydligt oftare än 150mil.
Elbacken på -07 och -08 fungerar lika bra som den som vänder motorn. Kan kärva vid kyla och kall motor fast då beror det oftast på damm och remrester som har fastnat runt axeln som sitter vid solenoiden. Nackdelen är ett par kilo extra.
2009 är väldigt uppdaterad mot 2008, jag skulle hellre lägga 10 lappar till på en 2009 i likvärdigt skick
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Kör själv en något uppdaterad M8 med bl.a teleskopstyre och xx hk x-tra.
Är grymt nöjd med skotern, visst en 2009 lockar med ca 10 kg lättare torrvikt men om det handlar om att betala 10000 kr extra så skulle jag själv seriöst fundera på en 2010 med nya motorn.
2009 känns "lite mellanmjölk enligt mig.

Mvh
Fredrik
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Flikar in och frågar vad som skiljer de olika M8 modellerna åt motormässigt år från år?

Sitter och funderar på en m eller crossfire mellan 08-10

Har lite för dålig koll på just kissekatterna..
 

ecke12

Välkänd medlem
8 okt 2009
120
0
6
Hej

Det som händer när den går sönder är att dom två metallstänger som hela flotörmojängen sitter i lossnar från själva mätaren och ramlar ner i tanken. Bara att bända upp mätaren med lämpligt brytverktyg och så tar du och slipar två jack i dom två metallstängerna sen sätter du ihop hela tankmätaren och tar en lödkol och smälter ihop plasten där dom två stängerna går in i mätaren och ser till att du fyller plast i dom två urslipade jacken (det är så det är gjort på fabriken men utan dom urslipade jackena)

-har gjort så på min och tar ca 30min totalt och kostar noll kronor.

Detta är standardfel på dessa maskiner och har ingetoch göra med hur den är använd

Hela tankmätaren köps i en enhet. 1500+moms
 

ecke12

Välkänd medlem
8 okt 2009
120
0
6
Du som verkar ha bytt en tankmätare tidigare borde nog begripa hur man laga den, texten var till någon som inte sett konstruktionen tidigare

-problem med attityden igen?...


ecke12: Den där texten ska jag spara. Visste inte det tidigare.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
-problem med attityden igen?...
Osäker på vad du menar, menar du mig?

edit: Läste igenom ditt inlägg lite mer noggrant. Jag var helt seriös. Jag har inte sett konstruktionen för jag har inte monterat isär den trasiga än. Tyvärr hade jag slängt de gamla delarna så nu är det försent, jag måste investera i en tankmätare i alla fall men jag sparar din text för framtida bruk.

Eftersom att det inte framgick tidigare: Tack för hjälpen. På allvar.
 
Last edited: