arctic cat m8 går varm i minus 20???????

bengan forss

Aktiv medlem
13 jan 2013
54
0
1
bispgården
enligt rubriken så går m8an varm trots det är svinkallt ute.
temp varningen börjar blinka som en besatt galning.samt boxen klipper.då studsar jag ner i närmsta puder o lampan slocknar...typ 15-20 minuter,sen upprepas samma grej..:eviltongue:jag har fyllt på glykol då skotern stod i en uppförs backe för att kylaren skulle vara som lägsta punkt.vad kan det bero på??kära bullen hjälp mig:nuts:

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
Vad för typ av körning? blir kylaren varm? Blir samma för mig även när det är kallt, men är ju när det är guppig packad led och man kör 20 kmh. Vattensystemet pumpar inte runt så snabbt plus att det kastar ju knappt upp snö.
När du fyllt glykol har det fått bli riktigt varm? dvs öppen termostat?

bengan forss

Aktiv medlem
13 jan 2013
54
0
1
bispgården
det är varierad körning samt hastigheter den klipper men jaa de är ledkörning somden är grinig på.inge prob då snön komma dit.men 20 minus ska det väl vara fartvinden som kyler med?.nja kylaren har jag inte kollat riktigt om den blir varm har funderat om det kan vara
1 en luftficka
2 vattenpumpen
3 termostaten
4 tempgivaren
men man vill ju inte skruva dom på vintern, bara köra

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
det är varierad körning samt hastigheter den klipper men jaa de är ledkörning somden är grinig på.inge prob då snön komma dit.men 20 minus ska det väl vara fartvinden som kyler med?.nja kylaren har jag inte kollat riktigt om den blir varm har funderat om det kan vara
1 en luftficka
2 vattenpumpen
3 termostaten
4 tempgivaren
men man vill ju inte skruva dom på vintern, bara köra
Finns ingen fartvindskylare vad jag vet på en m8. Bara kylning från snön som kastas runt av mattan.

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
sitter samma typ på Pro rmk å dom e guld värd,va å åkte igår ja å ett gäng,mest led blev det,stenhårt,jag hade isrivare,min höll stadiga 53grader,dom andras skotrar gick varm hela tiden bla en Cf1000 som fick samma symptom ,kylarna var varma

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
hmmok jag skakika....hoppas jag ingen rivare har
då vette faaaaan
Har du av typen som visas på bild av Thullen här ovanför så ska dom fällas ut vid behov.
Fäller man inte in dom när man backar, så går dom av.
Så...hoppas du att det sitter där, så slipper du köpa! :)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Sen är det värt att veta: tempen ute spelar i stort sett ingen roll när det gäller att kyla motorn. Kör du på hårdpackad led utan isrivare så går det varmt.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Samma på min maskin, blev en del ledskumpa igår och den går ju självklart varm efter en längre sträcka. 3-4 meter utanför leden så är det bra igen.

Har isrivare på hyllan, måste monteras i veckan känner jag. Köpte dock inte orginalen för jag är för glömsk för att fälla upp. Så jag köpte touringprylar = de som går att backa med, hoppas de funkar lika bar som orginalen.

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Om det är dom av vajer och krokar i änden som fästs i boggien du menar så tänk om. Dom suger. Polaren köpte till sin m8, rev väl is i 1km sen pekade dom uppåt. Svårt att förklara, men infästningen är inte speciellt genomtänkt. Fungerar bättre till att kroka fast på a-armen dock.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
röv.... får se om det går göra någon bra lösning på problemet.

Snurrar hela fästet eller? Eftersom det bara är en bult misstänkte jag att det skulle kunna hända.

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Exakt, fästet börjar snurra. Det går säkert att komma på någon finurlig lösning, men det funkar bra att fasta under fotholken om det andra felar.