arctic cat m8 le 2010 för/nackdelar?

loben

Aktiv medlem
5 nov 2007
52
0
1
Skellefteå
tjena,är smått sugen på en 2010 m8 och skulle vilja veta lite mer om denna!bara mata på med allt ni vet:bigsmile:

stenman500

Välkänd medlem
20 okt 2009
174
1
6
Örnsköldsvik
Går som fan. Lätt hanterlig enligt mig. Riktigt stabilt byggd maskin. Har kört 360 hårda och problemfria mil, har bara varit att tanka och köra. Dock så skall jag renovera diamond driven, nya lager. Senaste oljebytet innehöll alldeles förmycket metall spån.

Personligen är jag inte en finsmakare när det gäller detaljer osv utan har mest bara köttat puder. Men styret kanske är förnära kroppen ibland, men det löser man med en offset riser. Dynan är verkligen bra, lagomt hård samt att man sitter högt på den.

Original skidorna är inte bra, men det löser man med ett par slp eller CA pro xtx/mtx.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Skulle inte säga att m8 är lättkörd!

Den är lynnig och bråkig som en 4 åring. Jag vill höger och skotern for vänster. 40 mil senare så blev det klart mkt bättre och hade jag kört mer hade jag nog lärt mig att behärska den.

Dom som kan hantera den trivs väldigt bra på den men om man som jag kommer från brp maskiner enbart så är den en mardröm inledningsvis.

Det är en kanonskoter men förvänta dig att bråka med skotern till en början så blir du inte besviken iallafall.

Johnken

Aktiv medlem
28 nov 2004
76
0
6
44
Luleå
Köpte en sådan inför förra säsongen. Innan dess körde jag MXZ XP 800 och renegade bl a. Självklart så är det en inkörningsperiod som för alla maskiner. Kan bara hålla med de ovan om att det är en lättkörd maskin. Lätt att "få med sig" så att säga. Jag väger ca 70kg, kan vara av intresse att veta också.

Korset i primären har gått sönder för mig, annars så har den fungerat fint. Jag har nästan enbart kört puder med den men de mil jag kört led har det fått bli i ett makligt tempo då jag anser den vara rätt dålig efter led. Så ska du mata mycket led finns det nog vettigare maskiner. Men är det lössnökörning som gäller så rekommenderas den varmt.

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Skulle inte säga att m8 är lättkörd!

Den är lynnig och bråkig som en 4 åring. Jag vill höger och skotern for vänster. 40 mil senare så blev det klart mkt bättre och hade jag kört mer hade jag nog lärt mig att behärska den.

Dom som kan hantera den trivs väldigt bra på den men om man som jag kommer från brp maskiner enbart så är den en mardröm inledningsvis.

Det är en kanonskoter men förvänta dig att bråka med skotern till en början så blir du inte besviken iallafall.
Jag kan säga att det var en obehaglig upplevelse att sätta mig på en skidoo efter att ha kört arctic också. Jag tror det mesta sitter i styrstången. Polaris och arctic har rak lodrät styrstång, medans skidoo och yamaha har flack.. Mina 2 cents.