Arctic cat Snopro 440 -05 går på en cylinder

Tobiep

Medlem
12 jan 2016
36
0
1
Ånge
Tjena, tänkte kolla om nån här kan ha nå tips vad som
Kan vara fel på skotern.

Börja med att jag köpte den och den släckte stift hela tiden och
Drack glycol
Så jag bytte O-ringar i toppen så var det promlemet löst.

Nåndag senare körde jag drygt 3 kilometer sen börja den blöddra sedan dog den,
Startade igen lite senare men gick dåligt, gick att köra hem på choken.

Har kollat kompen och den ligger på 9.2 i båda cylindrar, ny soppa pump
Nya stift,
Bestyckade upp den lite också, men vart inge bättre, snarare sämre av bestyckningen??

Tacksam för tips
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Ta kompprov och är de bra (jämnt) gå igenom förgasarna noga och kolla reedventilerna så de inte är trasiga .
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Han har redan kollat kompen och den ser bra ut..
Har du gnista på båda stiften ?
Testa skifta tändkablarna mellan varandra och se om problemet flyttar sig.
 

Tobiep

Medlem
12 jan 2016
36
0
1
Ånge
Han har redan kollat kompen och den ser bra ut..
Har du gnista på båda stiften ?
Testa skifta tändkablarna mellan varandra och se om problemet flyttar sig.
Okej, har gnista på båda innan jag startar den då verka han dränka en stifte så de slocknar

Och den verkar gå sämre sen jag bestycka upp
 

Tobiep

Medlem
12 jan 2016
36
0
1
Ånge
Ta kompprov och är de bra (jämnt) gå igenom förgasarna noga och kolla reedventilerna så de inte är trasiga .
Har gjort kompprov på varm och kall motor, ingen direkt skillnad

Den verkar gå ännu sämre sen jag bestycka upp den
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Har gjort kompprov på varm och kall motor, ingen direkt skillnad

Den verkar gå ännu sämre sen jag bestycka upp den
Jag missade att du redan komp testat me bad. Du skriver att den går bättre på choke men den surar samtidigt ner sig? De kan visserligen bli så underligt fel om en packbox läcker ut från vevaxeln. Oftast går packboxen bakom variatorn först pga remsprängningar mm då får man ojämn tomg,, svårstartat samt att man kan få fet och snål gång på vissa varvtal.

Testa spraya någon drivgasspray bakom variatorn mot vevaxelpackboxen med motor igång. De går bra med hårspray,dedorant,startgas,wd40,556 ja alla sprayer med drivgas funkar. De gäller dock att du kan ha någotsånär stabila varvtal när du utför testet och helst låga varv typ tomg. Om motorn reagerar lila minsta på det så är packboxen väck. Om den inte reagerar försök göra samma test bakom svänghjulet.

Har du någon aning om vilken sida som går fett eller snålt?
 
Last edited:

Tobiep

Medlem
12 jan 2016
36
0
1
Ånge
Jag missade att du redan komp testat me bad. Du skriver att den går bättre på choke men den surar samtidigt ner sig? De kan visserligen bli så underligt fel om en packbox läcker ut från vevaxeln. Oftast går packboxen bakom variatorn först pga remsprängningar mm då får man ojämn tomg samt svårstartat samt att man kan få fet och snål gång på vissa varvtal.

Testa spraya någon drivgasspray bakom variatorn mot vevaxelpackboxen med motor igång. De går bra med hårspray,dedorant,startgas,wd40,556 ja alla sprayer med drivgas funkar. De gäller dock att du kan ha någotsånär stabila varvtal när du utför testet och helst låga varv typ tomg. Om motorn reagerar lila minsta på det så är packboxen väck. Om den inte reagerar försök göra samma test bakom svänghjulet.

Har du någon aning om vilken sida som går fett eller snålt?
Sen jag bytte munstycken och soppapump går den bara några meter innan den släcker det Högra stiftet," det som sitter mot bromsskivan "

Ska prova spraya lite startgas och kolla om den reagerar på det.👍🏻
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Sen jag bytte munstycken och soppapump går den bara några meter innan den släcker det Högra stiftet," det som sitter mot bromsskivan "

Ska prova spraya lite startgas och kolla om den reagerar på det.����
Ok de är höger cylle som surar då är de ionte fel på packboxen bakom varren och de är ytterst sällan packboxen flyger bakom svänghjulet. Men då bör du ta dig en titt på reedventilerna speciellt på höger sida där den surar. Om de är väck toksurar motorn .
Et annat vanligt problem för surning och soppabrist är om bränslepumpen vacummembran läcker . Men du har bytt pump och jag tror vacumdrivningens slang går till vänster cylinder så då borde den cyllen sura iostället. De syns dåligt på sprängskiss du kan ju kolla vilket vevhus som driver bränslepumpen,,kolla även så denna vacumslangh är hel för läcker den så drivs inte pumpen fullt ut = soppabrist.

Om du har lös reedventilerna kolla även så inte kolven har tappat en bit av kjolen,,de kan nämligen spricka!!
 

Tobiep

Medlem
12 jan 2016
36
0
1
Ånge
Ok de är höger cylle som surar då är de ionte fel på packboxen bakom varren och de är ytterst sällan packboxen flyger bakom svänghjulet. Men då bör du ta dig en titt på reedventilerna speciellt på höger sida där den surar. Om de är väck toksurar motorn .
Et annat vanligt problem för surning och soppabrist är om bränslepumpen vacummembran läcker . Men du har bytt pump och jag tror vacumdrivningens slang går till vänster cylinder så då borde den cyllen sura iostället. De syns dåligt på sprängskiss du kan ju kolla vilket vevhus som driver bränslepumpen,,kolla även så denna vacumslangh är hel för läcker den så drivs inte pumpen fullt ut = soppabrist.

Om du har lös reedventilerna kolla även så inte kolven har tappat en bit av kjolen,,de kan nämligen spricka!!
Vacumslangen sitter på höger sida(tro jag), har även bytt ut den, ska endå prova spraya lite överallt.
Och ta en titt på förgasare och reedventilerna och kolv!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Vacumslangen sitter på höger sida(tro jag), har även bytt ut den, ska endå prova spraya lite överallt.
Och ta en titt på förgasare och reedventilerna och kolv!
Om den vacumslangen sitter på höger cylinders vevhus så kan du ha så otur att både den bränslepump som satt där och den nya pumpen har läckande vacummembran. För jag antar du provade en beg pump? Du kan testa den pump som du har lös genom att suga i nippeln via en lös slang eller direkt i nippeln som vacumdrivningen går in i. Om den är ok så ska de vara tvärstopp åt båda håll enadst ett litet flex då membranet rör sig några mm. De ska vara så tätt att man ska kunna suga fast tungan i flera sekunder.Om de membranet läcker så drar motorn i sig soppa den vägen och då toksurar den på den cylindern.
 

Tobiep

Medlem
12 jan 2016
36
0
1
Ånge
Om den vacumslangen sitter på höger cylinders vevhus så kan du ha så otur att både den bränslepump som satt där och den nya pumpen har läckande vacummembran. För jag antar du provade en beg pump? Du kan testa den pump som du har lös genom att suga i nippeln via en lös slang eller direkt i nippeln som vacumdrivningen går in i. Om den är ok så ska de vara tvärstopp åt båda håll enadst ett litet flex då membranet rör sig några mm. De ska vara så tätt att man ska kunna suga fast tungan i flera sekunder.Om de membranet läcker så drar motorn i sig soppa den vägen och då toksurar den på den cylindern.
Köpte en helt ny pump, så den borde vara OK tycker jag :/
 

Jagger

Medlem
2 nov 2013
12
0
1
Ludvika
Har en exakt lika maskin med liknade problem. Startar bara om man chokar.Går ett par minuter innan den tvär dör och blir väldigt svårstartad. Startar igen om den får stå ett tag.... :/
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Hunnit kika reedsen än?

Är pumpen hel så gissar jag på reeds eller att du lyckats skala ned små gummi bitar i förgasaren som håller flottörhuset flödande.
 

Tobiep

Medlem
12 jan 2016
36
0
1
Ånge
Nu har jag kollat reedventiler och kolv på den högra sidan, där den släcker stiftet.
Inga fel på något av sakerna vad jag kan se,
Ska kolla förgasaren nu.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Nu har jag kollat reedventiler och kolv på den högra sidan, där den släcker stiftet.
Inga fel på något av sakerna vad jag kan se,
Ska kolla förgasaren nu.
Jag är lite skeptisk till att förgasaren ska flöda in i motorn de brukar bara flöda över ut genom dränerslangar och inte in i motor. De lutar mer o mer att de är elfel typ stator eller tändspole som är väck. Prova gnistan när den går som sämst ha ett löst bra stift till hands och snabba dig ta gnistprov.
Du kan först göra ett gnistprov med kall motor så du har en referens på hur gnistan ser ut då.
 

Tobiep

Medlem
12 jan 2016
36
0
1
Ånge
Jag är lite skeptisk till att förgasaren ska flöda in i motorn de brukar bara flöda över ut genom dränerslangar och inte in i motor. De lutar mer o mer att de är elfel typ stator eller tändspole som är väck. Prova gnistan när den går som sämst ha ett löst bra stift till hands och snabba dig ta gnistprov.
Du kan först göra ett gnistprov med kall motor så du har en referens på hur gnistan ser ut då.
Provade göra rent förgasarn också, såg rent å fint ut, blåste lite lätt i alla hål också

Ska prova det då!!