ARCTIC CAT SX 600 -09 Variator frågor.

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Hej

Har som rubriken lyder en sx 600 -09. Tycker den växlar lite märkligt i variatorerna, känns typ som om den är två växlad. Känns väldigt tydligt då tvåan går i så att säga. I lite djupare snö så är det nästan som om den går upp på växel fyra ungefär å bara brölar. Sitter orginal vikter i den, har bytt bussningar i vikterna, pinnbultarna till dom och schimsen som ligger brevid varje vikt. Har kollar rullarna och tycker inte dom är glapp och dom rullar lätt. Allt går lätt i hela primärvariaton. Köpte en ny fjäder oxå för trodde den var utmattad men den beter sig lika. Sekundären är helt std vad jag vet och ser bra ut, även remmen är ny, ingen arctic orginal rem utan det är en eftermarknadsrem. Har slut på ideer och hoppas npn kunnig här kan ge mig nått tips vad jag ska göra?

MGB

Aktiv medlem
24 jan 2017
79
2
8
Lycksele
Har du haft isär sekundären?
Annars gö samma koll dä att allt går lätt och att fjädern är hel.

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Jo då...har haft isär den och rengjort den och kollat över den. Hittade inga fel....tyvärr.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
856
113
Kramfors
Då bör problemet vara i primären ändå. När du tog isär den och bytte delar kände du om skivan löpte lätt i bussningen på huvudaxeln?
Va de rostangrepp på huvudaxel?
Va bussningarna som löper på axeln ytter locks bussning och skivans bussning ovanligt glappa eller gick de rentav trögt?
Dessa bussningar får absolut inte smörjas med oljeliknade produkter de ska bara vara rena eller torr smörjspray går bra.
Fundera på om du sprayat dem med olja av någ slag!

Ante79

Välkänd medlem
31 mar 2013
375
9
18
Krokom
Allt gick lätt i variatorn, rengjorde allt med brakecleen eller vad de nu heter. Har inte smörjt nått. Börjar misstänka att jag har fel rem, köpte en eftermarknadsrem, tror den är för kort!