arctic cat zl 500-98 varvar ej ur!

robinahrlin

Medlem
20 nov 2012
14
0
1
Malung
hej jag undrar om nån av er vet vad det är för fel på min arctic cat zl 500-98.
först hade jag en polaris variator som var helt fel bestyckat till min så den varva bara 7k. så jag lyckades få tag i en zr-440 variator för relativt bra pris jag monterade variatorn och den varvade ut 8600 varv som den skulle. sedan efter en tur så satte den igen ett stift så den bara gick på 1 cylinder. bytte båda tändstiftet och den gick på två igen sen dess har den ej varvat ur mer än 7.500
vad kan det vara?

snälla skriv förslag vad jag ska kolla.
förgasare ,statorlindning.reeds vad kan det vara?
hjälp snälla.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Kolla pumpen, kan vara slapp i membranet eller nåt, byt slangarna också, kan läka luft.
Låter underligt att det kom när du bytte stift? Kolla gapet på stiften också, kan göra mycket med prestanda.
 

robinahrlin

Medlem
20 nov 2012
14
0
1
Malung
tror till 90% att det är statorn för jag bytte ju inte stiften bara sådär utan jag gjorde det för att ena stiftet gav upp så den bara gick på en cylinder och efter det varvar den ej ur så mistänker att statorn gick åt och kanske lyckades döda ett stift samtidigt därför den gick på en cylinder. :)
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Nu har ju inte jag nån användning av din tråd eller ditt fel men jag tycker folk kan börja skriva ut vad det var för fel och inte bara skriva fixat så andra som sedan har liknande problem och använder sökfunktionen kan få hjälp och se svaren också :)
 

Powerspec

Välkänd medlem
22 jan 2010
122
0
6
Malung
Jag kan berätta felet då jag "lagade" skotern åt han, Jag klippte bort det "dåliga" på tändkablarna i båda ändar och satte fast tändhattarna ordentligt, Funkade sedan klockrent.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Jag kan berätta felet då jag "lagade" skotern åt han, Jag klippte bort det "dåliga" på tändkablarna i båda ändar och satte fast tändhattarna ordentligt, Funkade sedan klockrent.
Där ser man :) Givetvis, om man är och river i hattarna när man byter stift så blir ju kablarna glappa till slut.