Arctic cat zr eler f7?

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
Hej. Jag köpte min första skoter den här vintern och det vart en polaris rxl 650. Jag är helnöjd med den men vill ha nått annat då den är seg i starten,drar mycket soppa och känns gammal. Mer kräm helst, den har ynka 105 häst och väger bly, häder inget före 6500v sen kommer allt typ och det är ändå för lite tycker jag, så jag tänkte skaffa nått som man inte tröttnar på efter en sesong. Tycker att arctic zr -03 och firecat moddellerna är grymmt snygga men vet inget mer om dom. Hört att zr 800 piskar mxz800? Och då borde 900 vara ganska rå i effekt. Men f7 är snyggare och borde ha bättre dämpning chassie eftersom den är nyare? Fördelar och nackdelar med dessa moddeller vore tacksamt.:nuts:

F7 är dyrare men nyare. Drar säker mindre bensin också.

Zr800 är vassare men drar säkert mer.

Zr900 vore drömmen kraftmässigt men har säkert några nackdelar?

Drömmen vore helt klart en F7 med zr900 motor om det inte krävs så mycket mod. Tacksam för svar/tipps om vilken som är bäst. Inget tjat om EFI hit och dit för det är som allt på en skoter, det håller om man underhåller det!

// Joel.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
schassi mässigt så känns kanske ZR lite stadigare medans Firecaten är lättare , bättre i snö och allmäst smidigare ... att en ZR piskar en mxz är ingen garanti , en 01 zr har 130-135 hk och väger några kg mer än MX , 02:an just över 140 hk .....

billgast går nog ZR 800 -01 , en f7 tar generellt mera , en f7 med en ZR 900 motor är ett dåligt och onödigt bygge , öppna huvarna så förstår du varför (f7.an har en lågt sittande lätt motor) en f7 skrämmer man lätt upp till 140 -150 hk och den har då klart bättre prestanda än den tyngre vibrerande 900:an ...

mitt tips är helt klart F7:an
 

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
Blir nog en sån då till nästa sesong :D Framvagnarna ser likadana ut men boggiemässigt ser zr bättre ut i höjd men f7 är längre va? Typ 345a så den går bättre i löst utan att vara klumpig på led. Men dom kanske är helt olika skotrar att jämföra på de viset.Hur vekt är chassit på f7an? Kan man skaffa höjare och crosstyre utan att pyramiden bör förstärkas eller är den vek någon annanstans? Tackar för dom snabba svaren! // Joel.
 

Mange^

Välkänd medlem
16 dec 2007
826
1
16
Sundsvall
325*35*35 är mattan, och dom går suveränt i snön jämnfört med 307*38*38 tex.
Har haft en F6 och var grymt nöjd med den, bytte till en billigare maskin bara för att jag åker så lite skoter.

Men dom är inte direkt soppasnål eller oljesnål.
Man kan montera fuelreducer i soppa slangen mellan tank och spridare, sedan så sitter det ett gängat stag mellan spjäll och oljepump, där kan du ställa ner oljeförbrukningen, testa dig fram sakta, gänga lite, kör en tank, osv.
min drog ca ~ 3liter i snitt blandad körning.
 

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
kör på f7, hel nöjd med min =) kommer dock sälja min efter helgen då jag måste ha pengar till bil i sommar. du kan ju pm om du är interesserad. 38as matta dock rätt sliten, annan dyna, american boxen(vad det nu ska göra för skillnad) nyss fått hem krysskil, injectorperfector som ska på samt hög flödes tratt. gått 850 snart och kolvarna bytta runt 600 nån gång. dock sprucken fram i chassiet men det är nog många som är det om man går igenom dom noga. dock så har jag hämtat min idag efter att jag lämnade bort den så dom har svetsat sprickorna. men hade tänkt mig runt 38 ungeför och och flästa f7 orna ligger på 40-42 å upp. som sagt du kan ju pm:A eller nån annan om intresse finns
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Jag sålde min ena F7:a i lördags, helt original (förutom dubbad matta) -03, 350 mil, fick 45.000 utan en krona prutning.
 

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
ja dessa maskiner värkar vara rätt eftertracktade. la ut min här nu med så får vell se. kommer nog ut på blocket efter helgen skulle jag tippa på.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
F7 är i mitt tycke den roligaste skoter jag ägt nånsin... inte bäst på nånting kanske, men skitbra på allt =).smiskar nästan allt på en led, tar sig fram kanon i lössnö + ett j***a klipp i den =) så tveka inte köp en f7 =)
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Jag tycker F7 har vissa problem i det här extrempudret som har varit i år (och förra vintern). I övrigt är det en fantastisk maskin. Dessutom känns den inte gammal trots åtta år på nacken.
 

slut på bensin

Välkänd medlem
26 jan 2009
202
0
16
Dala Floda
E-eden, jag ska också köpa bil nu till maj men vill ha en skoter till vintern igen och som det låter på er så är f7 värd pengarana. Vart hade den spruckit så jag vet om jag ska förstärka den där om jag köper en senare? I sånt här extrempuder måste den gå bättre än min rxl med 307 38 13 matta som trots allt är körbar om man är tvungen. Tack för alla svar! //Joel.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
dom kan spricka i bulken och i boogie skenorna , f7. går otroligt bra i snö för att vara en kort maskin , snowmobile skrev att den utklassar alla andra korta maskiner där
 

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
alltså min hade spruckit längst fram och även där "röret" går igenom chassit hade det spruckit runt samt nått fler ställe