arctic cat zrt 600

A

axelsson_vpg

Tjabba.

Alldeles ny på formumet, aldrig ägt en skoter. så jag tänkte att de kanske var dags efter som jag har cross, motard och sånt där. Så en till leksak ska väl inte skada....

så frågan lyder:

arctic cat zrt 600 -98a?

Är det något att ha i garaget? eller är det bara skräp och skrot? för gammal?

jag tänkte mest köra med den här i luleå så, hejvillt med pudersnö blir det väl inte... men ändå, sitter man direkt om de kommer?

tänkte att de skulle vara bra med en lite äldre billigare då de blir min första.

Vad är rackligt på dom? (alla märken och modeller har ju svagheter)
Dyra delar?

skulle vara nice om någon hade nå bra/dåligt att säga om dom.

MVH!!!!
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Dyra delar är det, det gäller tyvärr allt fler modeller och inte minst de lite äldre.
Insugsgummina är ett gissel. Torrspricker efter några år och de är skitdyra original, och värdelösa pirat.
Vad har vi mer som går sönder...? Bränslepumprenovering är rätt billigt och kan göra susen på en såpass gammal maskin om det inte är gjort innan.
Sen är det väl standardgrejer. Variatorrenovering om den är dålig, dom går ju rätt hårt dom där maskinerna. Kolvar + ringar börjar väl vara läge om det inte är bytt men inget unikt just på den maskinen.

Det är ju ett tag tills snön kommer. Gå över skotern så mycket du kan, mät även kompressionen och se att det är ungefär samma på alla tre cylindrarna. Gör du ett dugligt jobb före säsongen så har du igen det hundra gånger om när det är köradags! Följ gärna upp i tråden.

Som svar på frågan om du sitter direkt det kommer puder. Beror lite på mattan och extremt mycket på om du stannar av :) Det är ju blygrisar det där. Men dom går bra...
 
A

axelsson_vpg

tack för svaret!

det är nybytt kolvar och en ny generator på den, och dämparna var nyrenoverade.

jag kanske köper den då. jo jag hörde något om insugsgummina, han hade bytt alla 3, dock till pirat :( så kan man inte göra något med piraterna så dom får bättre hållbarhet?

jag är som sugen, det var rätt kurs på den då det är av en bekant.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
jo jag hörde något om insugsgummina, han hade bytt alla 3, dock till pirat :( så kan man inte göra något med piraterna så dom får bättre hållbarhet?
Viktigast är väl att hålla noggrann koll på dem och byta innan det går hål. Vet att en del har förstärkt sina med vulkband när det börjat bli torrsprickor. Hur bra det håller vet jag inte, det lär väl inte bli sämre iallafall. Men det är nog betydligt bättre att göra en sån operation innan det spruckit igenom. Så länge de är hela så gör de jobbet lika bra som original.

Det finns exempel här på forumet där folk fått byta piratinsugsgummin efter bara några veckor eller några tiotals mil, tyvärr.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Jag har 2 fungerande ZRT 600 99,97, + en 96 med noll kompa i 2 cyl och ett objekt 95som jag inte vet vad det är för fel på än. Och en komplett motor 97 i en låda. Älskar dessa motorer. Går som attan och är väldigt driftsäkra. Kolvar får man alltid byta så småningom på alla skotrar.

ZRT och ZR har samma boggie så det är egentligen en hoppskoter med racermotor. Men nog finns det bättre skotrar att hoppa med. FOX är bra dämpare och är dom renoverade är det bra. Annars kostar det ca 800 st att få dem i nyskick.

Delar är inte så fasligt dyra. Köper mycket beg på blocket. Sen köper jag från USA när det gäller plast och pryttlar/axlar/bussningar mm.

Främre nedre dämparaxel är klen på de tidigare ZR boggie. Kolla att "flinges"-fästena inte spuckit och axeln böjd. ZR boggie fick förstärkningar 00+, och 02 fick den en bättre lösning på dämparfästet.

98 är en bra modell, sista innan ny huv och framvagn. 98 har boggie med ETT+TSL som kom 97, 98 har några uppdateringar. Framvagn är bra. 98 fick även ljuddämpning runt piporna (behövdes) och annan slutburk. Den tappade några hästar.
98 har även rollercam sekundär så den växlar bättre och 9 bult primär som är hållbarare.

98 kom även en öppet tändsystem som inte ger jordfel som tidigare led av.

Insuggummin är problem på alla skotrar. Bättre att laga original med vulklim och vulkband än att köpa pirat.

Sen är det ju en TRIPPEL och de börjar få kultstatus. Om maskinen är underhållen så rekommenderar jag köp.
 

jock3arn

Välkänd medlem
4 mar 2009
182
0
6
skellefteå
måste hålla med förgående talare! var total nöjd med motorn på min dock är väl kanske inte dämpningen den bästa men den jag hade var en 96a också! :notrust:

sen det med insugsgummina säger jag bara köp original direkt, jag köpte pirat och de höll 70 mil sedan sprack hela översidan på den som resulterade i att den kolven vart åt fan... körde sista taget med de gammla originalen som var vulkade och limmade de höll längre än piraterna även fast sina år på nacken. Så original är ett måste.

annars sätt på en bättre matta och du ska se att de inte alls går så dåligt i snön! dock när du väl sitter där så är dom inte kul att göra med i och med dess vikt. ett annat minus ur min synpunkt är att de, eller iaf min var tung gasad. Annars en toppenskoter till billigt pris som du kan piska även de större maskinerna med!:ciao:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.849
873
113
Kramfors
Limmar man gummina oavsett om dom är hela med det gamla stövel limmet liquisol som finns på närmaste mack så håller dom skotern ut.. Man ruggar bara upp ytan med grovt sanpapper och penslar på några lager av detta lim.. Är rinnigt som tusan så man får lägga på lager för lager med mellantorkning.


kanonbra motor detta där köp..
 
A

axelsson_vpg

fint.. blir till att köra liquid soul i förebyggande syfte på priat gummina då.

tack för alla svar.. skit bra
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Yup
Nöjd ! (Och lite förbannad)

Fick liv i flickvännens sons ZRT 600 96 som gått som en påse skit två vintrar. Startde bara med supar och gick knappt under 7000..

Morfar (Svärfar) hade renoverat bränslepumpen och grabben verkar inte ha den överlevnadsinstinkt man måste ha för att kunna äga och köra ett motorfordon när man är utan pengar. Man lär sig hur det fungerar och lagar själv..

Nåväl det slutade med att jag tog hem maskinen till mig. Det visade sig att en kolv hade förlorat kolvringspiggen och ringen var snenött. Hittade en kolv som såg ok ut i gömmorna. Öppnade bränslepumpen och heder åt svärfar men man sätter inte bägge membranen på samma ventil.

Sen är det obra om man fått veck på membranet. Fel renoveringskit dessutom. Kollade i en annan skrotlåda och fann en pump med ett membran som passade. Tog en zeunets och en rök.

Skotern ihop skruvad. Komp 8.5, 8.8, 9.2 det får duga på en maskin som gått 1150 mil. Drog några minuter och sövlet åkte ner i knasarna.

På med tändningen och skitpåsen startade på andra draget, det finns tom tomgång. Nallade en till Zeurnetz från fredagspåsen och blev kreativ och skrev det här ..

Hittade i veckan en orignaldyna i nyskick på blocket som gör sig snyggt mot den nyshamponerade maskinen. Motortvätten jag började avslöjade några remsprängningar som jag skottat ut..

Helst hade jag velat att den otroligt trötte, sysslolöse, sporttittande slyngeln som är konstant utan tid hade varit här och fått lära sig att vid 20 års ålder finns det en stolthet i att reda upp sin situation själv...

Imorgon kommer flickvännen och får jag nog veta vad mina tjänster är värda ;)
 
A

axelsson_vpg

härligt, härligt!

jag ska hämta min idag och smörja upp och serva lite innan snön kmr. :eyebrows:
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Ang insugsgummina..

Jag har tänkt prova en annan variant. Rugga ytan. Tvätta med kemiskt ren bensin, även i sprickorna. Kladda på med vulklim från cykelrepsats i omgångar. Linda med vulkband och kladda vulklim på det.
 

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Har ni nå bra tips att få piporna täta vid cylindrarna. Ska man köra dubblafjädrar och tätningmassa? (Enbart tätningsmassa gick inte)
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
ZRT och ZR har samma boggie så det är egentligen en hoppskoter med racermotor.
Alltså, jag måste protestera här. Kallar du ZRT 600/800 för hoppskoter?
Jag kan inte tänka mig en maskin längre från hoppskoter. För mig är det en ren ledracer, äckligt tung och särskilt fram. Hoppar man med den så är det isåfall ner i ett dike :)

Men nog finns det bättre skotrar att hoppa med.
Ja, typ alla ;)
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Det är samma fjädring på ZRT som ZR. Och ZR är väl hoppskoter från den tiden. ZRT-motorn är tyngre ja.

Jag menade att ZRT är en blandning av hoppskoter och lakeracer. Vi talar 1998 nu. Den har betydligt bättre fjädring än andra skotrar som inte är avsedda att hoppa med. Jämför XLT, mach 1 odyl.