Arctic snopro xc -09 600 primärvariator problem?

Norestrand

Aktiv medlem
20 nov 2013
90
0
6
Borlänge
454a.gif

Nån som vet om de sitter nån form av packning där? och om den isf går att byta?
Det är glidytan mot axeln
Det är yttre remskivan, alltså den rörliga.

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Får inte fram art.nummer på den bussningen på sprängskiss men skulle tro att du kan byta den, hör med en återförsäljare :)

Norestrand

Aktiv medlem
20 nov 2013
90
0
6
Borlänge
Har inte heller hittat den på nån sprängskiss därför blev jag fundersam.
Får ringa på måndag, hade hoppats på att få ihop den i helgen men är väl som de är då :) Känns ju sjukt om man skulle få lov att byta hela remskivan för att få en ny bussning. Men skulle ändå inte förvåna mig

Norestrand

Aktiv medlem
20 nov 2013
90
0
6
Borlänge
finns inte att få tag på orginal tydligen, men hittade en firma i lycksele som sålde pirat bussningar så nu äre beställt iaf :)
Ringde runt till artcic handlarna här i närheten och nästan alla sa att det bara fanns vikter,bultar,fjädrar att få tag på till dom annars vare bara att köpa komplett variator.
Pratade sedan med bengans i östersund, han hade allt jag ville ha på hyllan t o m variatorkorset. fick det knappt 2 dagar senare. Kung att ha å göra med å billig dessutom !

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Hur betedde sig primären med den slitna bussningen? är lur på om min har börjat gjort sitt, har skrammel från rullarna och tillslagsvarvet kan vara onormalt högt ibland för att sen bara slå till och rycka iväg, skulle ju kunna vara den där bussningen som är sliten och nyper fast ibland innan den slår till kanske? vikterna har nya bussningar och rör sig fint så inget knas där. Hur många mil har din maskin gått?

Inte varje dag man hör något så positivt om Bengan ;)

jsupreame

Välkänd medlem
1 jan 2009
110
0
6
skellefteå
Hur betedde sig primären med den slitna bussningen? är lur på om min har börjat gjort sitt, har skrammel från rullarna och tillslagsvarvet kan vara onormalt högt ibland för att sen bara slå till och rycka iväg, skulle ju kunna vara den där bussningen som är sliten och nyper fast ibland innan den slår till kanske? vikterna har nya bussningar och rör sig fint så inget knas där. Hur många mil har din maskin gått?

Inte varje dag man hör något så positivt om Bengan ;)
brukar inte släppa remmen å kan åt andra håller hugga.. behöva mer varv för att slå i hop.. jag köpte mina grejor via handlaren i arvidsjaur.. dom tog från lyckesele tror jag.. jag skulle gissa på att dom är slut å dax å bytas runt 3-400mil.. iaf va dom de i dom två maskiner vi bytt på nu

Norestrand

Aktiv medlem
20 nov 2013
90
0
6
Borlänge
Det var skrammel från min med, så en dag så nöp skiten bara. då hade en bult till en av vikterna gått av tack vare att den legat å nött in i aluminiumet i korset. Så det har nog varit på gång ett tag.
Hade samma symptom samma dag skiten rasa att det va högt tillslagsvarv å att den liksom högg i. Min maskin har gått ca 260 mil men ganska ovårdad av förra ägaren.

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Okej, får nog ta en grundligare genomgång av primären på min nu när den gått strax över 500 mil. Vilken firma i Lycksele var det som sålde bussningen? känner mig skeptisk till att handla av bengan även om det funkade bra för dig den här gången :)

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Det ser ut som sprickor i variatorskivan långt ner mot axel vilket kan bli livsfarligt. Skivan kan explodera på fulla varvtal! Om den rörliga skivan har sprickor lär inre skivan se minst lika dålig ut, kolla även baksidan av den fasta skivan så det inte är sprickor i fackverket.

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Hej. Tror inte att det är sprickor utan märken från gjutningen. Ytan längst in är inte maskinbearbetad som den övriga ytan. Tror inte att detta är något att bry sig om. Kolla gärna på fler variatorer så tror jag att du ska se att det ser likadant ut på dessa.

Norestrand

Aktiv medlem
20 nov 2013
90
0
6
Borlänge
Tror det är sällan man ser variatorer utan märken och slitage på, dom används ju en hel del :p är nog absolut ingen fara med min remskiva.

Satt iallafall ihop variatorn idag och måste säga att det vart som en helt annan maskin. Mycket piggare,rappare och gick mjukare! Kanon nöjd!