Arctic

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
Tjenixen!

Har en arctic cat f6- 05, nu när jag tänkt att kolla till boggien lite grann så ser jag i tunneln att mattan har mer utrymme på vänster sida än på höger sida.
Finns det nått sätt att linjera mattan?

Hjälp uppskattas!
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Ja.
På skruvarna längst bak där du justerat hur spänd mattan ska vara.
Är det störst glipa på högersida spänner du på vänster.
Är mattan redan spänd nog får du släppa lite på höger istället.

Sen beror det på hur mycket det skiljer och om det är nått att bry sig om.
Men det är ju bra om den ligger i mitten så klart.
 

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
Jo. Har märkt sista turerna nu att den låter lite från tunneln när man släpper gasen efter ett pådrag.
Men jag har försökt att få mattan lika mycket glipa mellan slidsen å mattan men mattan är åt höger ändå.
Kan de vara att jag spänt för lite att de låter om tunneln kanske, kammarna som tar i?
Man ska väl inte ha för spänt heller?. Som den är nu så går mattan att dra runt med händerna när den står i luften.
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
På min ZR brukar jag spänna så jag har ca 2 cm "häng" där mattan hänger ner som mest när skotern hänger i luften.

På M7:an ca 3 cm, den har ju nonslip så det är inte lika noga med spänningen.

Brukar vara lite pill att få mattan centrerad då det kan ändras lite när man drar åt bultarna bak.

Ett tips är ju att dra igång skotern och gasa runt mattan mellan justeringarna, annars kan det bli mycket galet.

Mvh Erland
 

ludwig.å

Välkänd medlem
14 jul 2013
106
0
6
På min ZR brukar jag spänna så jag har ca 2 cm "häng" där mattan hänger ner som mest när skotern hänger i luften.

På M7:an ca 3 cm, den har ju nonslip så det är inte lika noga med spänningen.

Brukar vara lite pill att få mattan centrerad då det kan ändras lite när man drar åt bultarna bak.

Ett tips är ju att dra igång skotern och gasa runt mattan mellan justeringarna, annars kan det bli mycket galet.

Mvh Erland

Okej. Men så länge jag spänner mattan lika mycket på båda sidorna dvs lika mycket "häng" på mattan så är det de bästa linjering jag kan göra eller?
Om den fortfarande låter i tunneln så beror det på annat än spänningen?
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Då är det nog nått som antingen sitter monterat snett eller blivit snett.

Mvh Erland

Edit* att det hänger lika är inte det viktigaste, däremot som du skrev: att det ser lika ut vid slidesen på bägge sidor.