Artic cat m8 bluddar?

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
Tjenare nu i våras så började min m8 07a bluddra på höga varv. den går hur bra som helst utom när man trycker fullt.. Vad kan felet vara?

MVH
 

longridge

Medlem
12 jan 2012
25
0
1
Jag hade samma fel på min M8 -07,m gick klockrent upp till 7000 rpm sen blev det bara bludder, och det berodde på att högfartsspolen på tändplattan hade brunnit av.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.817
851
113
Kramfors
Kolla så apv motorn drar upp avgasgiljotinerna som den ska. De bör lyfta helt efter 7000varv om man drar ur den på pallbock. Rengör o kolla att giljotinerna går lätt också såklart.
 

longridge

Medlem
12 jan 2012
25
0
1
Jag har skickat mina tändplattor till Timrå Elbyggnad. Kontakta dom, dom kan hjälpa dig med hur du felsöker tändplattan å sen kostar det ungefär 1700:- inkl frakt att fixa den.
 

Lynx Rev.

Välkänd medlem
18 jun 2013
232
1
16
Jag har skickat mina tändplattor till Timrå Elbyggnad. Kontakta dom, dom kan hjälpa dig med hur du felsöker tändplattan å sen kostar det ungefär 1700:- inkl frakt att fixa den.
1+ på det! Gjorde jag också med min mxz'ans täntplatta, billigt och så går det snabbt! Sen funka den prima!
 

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
+ lyset finns när man startar men släcks ner direkt den fått gå i 10 sek kanske , beror det på att lindingen på ljus spolen också har farit på statorn?
 

longridge

Medlem
12 jan 2012
25
0
1
Tror inte den passar, den ska heta 3007-711 el 545. Jag har skickat ett medelande om hur du gör för att mäta tändplattan eller om du ringer till Timrå Elbyggnad å får hjälp av dom, dom en riktigt duktiga där som sagt! :)
 

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
alltså har kommit fram till att felet borde sitta i apv motorn... den rör sej inte alls när man startar maskin eller drar full gas! vad är det som styr apv motorn?? och hur kan man felsöka uti den?
 

longridge

Medlem
12 jan 2012
25
0
1
Kopierat ur verkstadshandboken:

Servomotor Test
��NOTE: A 12-volt battery and test leads will be
needed for this test.
1. Remove the servomotor from the snowmobile.
2. Contact the red/black servo terminal with the battery
positive lead; then contact the black/red servo
terminal with the battery negative lead.
3. The servo should rotate when the negative lead
contacts the black/red terminal. Note the direction
of rotation.
4. Reverse the connections on the servo terminals:
positive lead to black/red and negative lead to red/
black. The servomotor should rotate in the opposite
direction.
5. Install the servomotor.
��NOTE: If the servo operates correctly in the
above test but fails to operate when connected to
the ECU/CDI at the designated RPM, proceed to
Potentiometer Test.

Potentiometer Test
��NOTE: The following test should be made using
MaxiClips (p/n 0744-041) and the Fluke Model 73
Multimeter (p/n 0644-191) set to the ohms scale.
1. Remove the servomotor from the snowmobile.
2. Connect the red maxiclip and meter lead to the
black/white servo terminal; then connect the black
maxiclip and meter lead to the yellow servo terminal.
3. Rotate the servo pulley counterclockwise. The
ohms should increase as the pulley is rotated until
it reaches 4700-5000 ohms.
4. Continue the pulley rotation, and there will be a
small area in the rotation at which the ohm reading
will disappear; then it will return again.
5. Continue the pulley rotation, and the ohms should
appear at a very low value but will again increase
to 4700 ohms. This is normal operation.
6. Install the servomotor.
��NOTE: If the servo operates correctly and the
potentiometer test is correct but fails to operate
when connected to the ECU/CDI at the designated
RPM, replace the ECU/CDI.