Artic Cat ZR 600 -00

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Jag får igenom 6 liter milen på min och då håller jag inte fullgas hela tiden...

Bluddrar skotern ? Går den rent genom hela registret? Då är den rätt inställd och ända sättet att minska den är att sluta gasa

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det är absolut inte fel. För några år sedan när jag körda M6 -07 så tog den aldrig under 3l/milen och din skoter är äldre ändå så det är inget fel på dina förbrukningssiffror. Att köra skoter kostar helt enkelt men du dina siffror är inte onormala.
Om du har insprutning och den verkar gå bra annars så är det som det ska, har du förgasare kan du försöka bestycka ner den men det är onödigt om skotern går bra. Det är som sagt inte dåliga siffror.

Den enda skoter som tagit onormalt mycket är väl assualt -09 som pga felprogrammering tog upp mot 9l/milen. Datorn skyfflade in bensin när den kände att skotern hamnade utanför parametrarna som t ex övervarvning men det året fanns flera misstag och det berodde på att programmerarna hade satt motorerna i bromsbänkar och kört på fullast eller kört motorerna i skotrar på fullgas efter testbanorna i syfte att få så många timmar och mil som möjligt ur dem. Vid normal skoterkörning där man inte håller fullgas gick skotrarna snålt och det ledde till oändliga haverier. Programmeringsavdelningen fick i alla fall sparken.