Artic krånglar ZR 600 EFI!

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Kompisen har problem med sin zr 600efi -02 den startar ibland och går bra på tomgången men den dör när man gasar.
Vad kan det vara? något med efi:n?

Tack för svar!
 

Carro_barro

Medlem
5 jan 2010
10
0
1
Har nyss lämnat in min zr 600 p.g.a. samma problem för en felsökning. Dom tror att det är statorn som farit.
 

TeamArcticCatANTE

Välkänd medlem
1 dec 2008
1.476
3
38
malmberget/gällivare
kan vara statorn som farit men det är 98 och 99 års mod skotrarna som dom brukar fara på. det kan vara stoppknappen också som spökar testa koppla ur den. jag gjorde det på min och vet en massa andra som var tvungen att göra så också.
 

Carro_barro

Medlem
5 jan 2010
10
0
1
Har fått tillbaka min kisse idag. Allt var inte så jävligt som de trodde. Skit i tanken var problemet, och nu spinner kissen som bara den. Underbart skönt när man redan börjat se 1000 lapparna till en ny stator försvinna.

Hoppas att detta kan ge lite hopp och råd till dig som verkar ha liknande problem.

Mvh Caroline
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Det enklaste och mest uppenbara är
gashängsbrytaren. Ta isär kablarna till tumgasen
och bygla ihop dem(inte tumvärmaren), vanligt fel på AC.
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Har jag 2 trådar uppe?:S

Men den går knappt att starta nu.. Tänder till litegran ibland. Och baktänder. Stifften blir välldigt blöta. Och har gnista.
 

Kaffepetter

Medlem
18 jan 2010
8
0
1
Enklaste sättet att helt utesluta elfel runt gasen, styre och tändningslås är att dra isär kablagekontakten just ovanpå tanken men tänk på att då måste du koppla ihop igen för att kunna stanna motorn. Finns däremot felet kvar ligger det när till hands att börja mäta upp statorn. Det är inte helt ovanligt att den har gått sönder även om skotern är nyare än -98. Mätvärden finns på Bengans hemsida och går att mäta utan att demontera. Lycka till!
 

Kaffepetter

Medlem
18 jan 2010
8
0
1
Är ju rookie här så det blir visst ett till :) Skulle värdena ligga rätt på statorn så är det även läge att mäta på spolen för tändpunkt, tändspolens primär respektive sekundär lindningar, Luft o vatten temp givare och reostaten för spjällaxeln. Det låter svårare än det i praktiken är och har man bara ett instrument som kan mäta ohm (finns på C O för en hundring max) så är det rätt enkelt. Men kolla då så att det inte bara är skit i tanken! Lycka till igen! :)