Assault 800 -09/-10

Jenson88

Medlem
17 jan 2010
46
0
1
Borgafjäll
Står inför ett skoterköp och har tack vare snowmobile-forumet fått mig att känna mig nästan helt säker på att det är badass-assaulten som gäller :)
Jag brukar hålla mig på leden vid lång-körningar, annars ligger jag sällan på leden och testar gärna gränserna nerför klipporna i borgafjällen, och lite ramp blir det emellanåt.

Nu söker jag kloka kommentarer , tips & trix från folk som haft/har det här monstret till skoter.

Har hört att vissa vänt på mattan, hur har det funkat och vilket slitage har det resulterat i?

Problemet med -09modellen, är det löst?

Något jag bör tänka på att kolla om jag köper en begagnad?

Bränsleförbrukning?

Tack på förhand!
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Har du tack vare detta forum bestämt dig för att köpa en Assault? Skulle nog säga tvärtom för mig. Har varit riktigt sugen på en sån för att för mig är det nog en perfekt maskin. Men efter allt skit och rackel man läst om dem så kommer jag absolut inte köpa en förän allt är åtgärdat. De flesta maskinerna verkar ju haft väldigt många småfel plus att det är många som haft haverier m.m. efter inte ens en vinter.
Bara gå in på sökfunktionen här på forumet och söka assault och läsa igenom alla trådar så hittar du garanterat mycket tråkig läsning.
Sen att det är en underbar maskin när det går tvivlar jag itne en sekund på, men är det värt allt strul?
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Alla assault -09 borde i dagsläget vara uppdaterade med nya kolvar, VES fjädrar, slutburk och mappning. Om så fallet att du köper en som inte är uppdaterad så får du uppdatera den utan kostnad. En uppdaterad -09 borde väl gå lika bra som en -10 då de i stort sett är samma motor förutom att -10 har andra cylindrar.

Jag tror inte det spelar någon större roll vilken årsmodell du köper förutom att -10 är så ini helvete mycket grymmare i svart, men båda uppfyller väl sin funktion lika bra.

Bränsleförbrukningen ligger mellan 2-3L/mil beroende på körning men den ska gå att få under 2L om man kör lugnt. Nyaste mappen ska du fixa om du köper en. Det har kommit en ny för några dagar sen för dom går fortfarande lite smetigt med nuvarande.
 

Booonie

Välkänd medlem
17 nov 2007
190
0
16
Luleå
jag köpte mig en assault -09 iår med alla uppdateringar gjorda
polaris har inte fått till alla problem ännu som dom haft
ibland går min hur bra som helst men ibland blöddrar den vid 5000rpm
när man trycker på så hostar den till och sen far den iväg
lite irriterande tycker jag
bränsleförbrukningen ligger på min mellan 3,5 - 4,5L/mil
Det har släppts en ny mapp av polaris förra veckan så min ska uppdateras på torsdag
får se om bluddrandet slutar då
 

Jenson88

Medlem
17 jan 2010
46
0
1
Borgafjäll
Har du tack vare detta forum bestämt dig för att köpa en Assault? Skulle nog säga tvärtom för mig. Har varit riktigt sugen på en sån för att för mig är det nog en perfekt maskin. Men efter allt skit och rackel man läst om dem så kommer jag absolut inte köpa en förän allt är åtgärdat. De flesta maskinerna verkar ju haft väldigt många småfel plus att det är många som haft haverier m.m. efter inte ens en vinter.
Bara gå in på sökfunktionen här på forumet och söka assault och läsa igenom alla trådar så hittar du garanterat mycket tråkig läsning.
Sen att det är en underbar maskin när det går tvivlar jag itne en sekund på, men är det värt allt strul?
Precis min första tanke, hade en annan tråd där det lät som att de "småfel" som fanns skulle vara fixat. Sen läste jag någonstans att nån lyckats knäcka chassit, och det påstod en ägare var helt omöjligt när det är en maskin med väldigt bra förstärkningar för att just kunna tucktas. Men man blir klart orolig... =p
 

Jenson88

Medlem
17 jan 2010
46
0
1
Borgafjäll
Alla assault -09 borde i dagsläget vara uppdaterade med nya kolvar, VES fjädrar, slutburk och mappning. Om så fallet att du köper en som inte är uppdaterad så får du uppdatera den utan kostnad. En uppdaterad -09 borde väl gå lika bra som en -10 då de i stort sett är samma motor förutom att -10 har andra cylindrar.

Jag tror inte det spelar någon större roll vilken årsmodell du köper förutom att -10 är så ini helvete mycket grymmare i svart, men båda uppfyller väl sin funktion lika bra.

Bränsleförbrukningen ligger mellan 2-3L/mil beroende på körning men den ska gå att få under 2L om man kör lugnt. Nyaste mappen ska du fixa om du köper en. Det har kommit en ny för några dagar sen för dom går fortfarande lite smetigt med nuvarande.
Håller med dig vad gäller färgen. Den ser jäkligt mkt brutalare ut i svart :p
2-3l/mil ?! Jag har bara hört skrämsel-värden på 5-6 :S
 

Jenson88

Medlem
17 jan 2010
46
0
1
Borgafjäll
jag köpte mig en assault -09 iår med alla uppdateringar gjorda
polaris har inte fått till alla problem ännu som dom haft
ibland går min hur bra som helst men ibland blöddrar den vid 5000rpm
när man trycker på så hostar den till och sen far den iväg
lite irriterande tycker jag
bränsleförbrukningen ligger på min mellan 3,5 - 4,5L/mil
Det har släppts en ny mapp av polaris förra veckan så min ska uppdateras på torsdag
får se om bluddrandet slutar då
Skönt att komma i kontakt med en actual owner :p
Du får jätte gärna återkomma med resultatet efter uppdateringen, framförallt vad gäller
bluddrandet vid 5k rpm. DET är något som skulle driva mig till vansinne när gas-pådraget ofta är det som avgör hur slutet i rampen ser ut...
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Håller med dig vad gäller färgen. Den ser jäkligt mkt brutalare ut i svart :p
2-3l/mil ?! Jag har bara hört skrämsel-värden på 5-6 :S
Bränsleförbrukningen har jag dock inte kollat på en assault. Det är på en D8 sp -09 men dom borde ju ligga runt samma förbrukning. Ev att assaulten tar lite mer pga mattan, men då har den ju också i sin tur lägre drevning.

Jag har också hört många som säger att dom tar sjukt mycket bränsle, både assault och D8. Men jag vet inte riktigt vad jag ska tro om det. Då måste de maskinerna fortfarande gå med samma mapp som de levererades med -09 eller någon av de tidigare mapparna som kom, då gick dom riktigt jävla fett! Jämförbart med en original edge 800 :)
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
jag köpte mig en assault -09 iår med alla uppdateringar gjorda
polaris har inte fått till alla problem ännu som dom haft
ibland går min hur bra som helst men ibland blöddrar den vid 5000rpm
när man trycker på så hostar den till och sen far den iväg
lite irriterande tycker jag
bränsleförbrukningen ligger på min mellan 3,5 - 4,5L/mil
Det har släppts en ny mapp av polaris förra veckan så min ska uppdateras på torsdag
får se om bluddrandet slutar då
Samma sak med min switchback. Skriv gärna ett pm lr nå när du testat mappningen, om den tar bort hostningen.
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Har kört min dragon 800 sp på 2,2-2,3 L/mil ledkörning med lagom mycket pumpgasande :) Däremot så har även min problem med att den "duckar" på mellanregistret. Detta problem kan dock lösas har jag hört från en som testat med att du köper en power commander 3 och ger den 20-30% mer bränsle på mellanregistret och lite mindre på topp. Sätter du dit en SLP singelpipa så finns det färdiga mappar från SLP att tanka hem ifall man inte vill mickla med boxen själv..
Dock kan det ju kännas som att man inte ska behöva hålla på med boxar å skit själv utan detta problem med mappningen ska ju lösas av polaris. Är helt otroligt att dom ännu inte fått till en mapp som funkar med tanke på att denna motor har funnits ett par år..
Ska bli intressant att se om det blir nån skillnad med nyaste mappen, har inte hunnit lämna in min än så jag har den näst nyaste..
 

Belowzero

Aktiv medlem
26 okt 2006
84
0
6
Stockholm / Ljungdalen
Tja jag har en 10 å jag har aldrig varit med om att den tvekar på gaspådrag eller blöddrar .Men jag åker sällan under 600 möh har hört att det e den magiska gränsen :D. Ang alla som har problem med sina tror jag är en bråk del av alla sålda cfi 4
 

Ockelbo300s

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
16
Ockelbo
Jag har en Assault -10 och är mycket nöjd efter de få mil jag hitills åkt.:becky: Det skiljer inte mycket mellan 09 & 10, främsta anledningen till att välja en -10 är att det sitter "bättre" framdämpare med riktiga fjädrar på dessa.

Den gick kanonfint i fjällen, motorn var riktigt rapp, stötdämperiet är kanon, greppet grymt men om man skall åka på hård led eller väg kortare sträckor måste isrivarna monteras (följer med original). När jag kom hem till några hundra meter över havet fick jag samma problem som flera har haft, dvs hostningar/hack när man gasar på i lågfart. Detta problem skall tydligen vara åtgärdat med nya mappen som kom förra vecka.
Lycka till:hello:
 

Jenson88

Medlem
17 jan 2010
46
0
1
Borgafjäll
Än så länge har vi fått in ägare till både -09 och -10 som har problem med bluddrandet. Så det verkar ju vara något som varit problem ända ifrån början.

Ser jätte gärna att någon som dunkat in och testat den nya mappningen skriver en kommentar, antar att det är överkomligt om man bara kör över hög-säsongerna men jag kommer antagligen rasta min varje helg under säsongen och kommer bli gäääln om det bluddrar mitt i rampen.... (0o)

Tack för alla grymma svar!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Har en helgs körning nu bakom mej med nya mappen och maskinen blev helt klart mer åka med, kanske 20hk +, så nu kanske den är på 140. Bluddrande är kvar och ganska irriterande men jag ska nog få prova sista mappen från i fjol bara jag får tummen ur och lallar iväg till min vänlige handlare för med den var den i det närmaste helt problemfri.
I övrigt så tar den varken mer eller mindre soppa än någon anan skoter vid busåkning och vid ett tillfälle när det isbarkade och var jävligt i största allmänhet så jag körde lugnt och försiktigt så hade jag ner den på under 2,5L/milen men normalt är väl 3-3,5-4L/milen på min.
Som ledmaskin så är den väl sådär, den gillar inte att ta kurvor på led men boggin funkar å andra sidan helvetes mycket bättre än Switchbackens kopplade skit.
 

Jenson88

Medlem
17 jan 2010
46
0
1
Borgafjäll
Tack för bra svar!
Skrämmer mig dock att de inte får ordning på bluddrandet...
Blir kanske vad som avgör och får mig att åter igen välja ski-doo / Lynx för körandet, om dom inte skulle få ordning på det innan det är dags vill säga :p
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Har en helgs körning nu bakom mej med nya mappen och maskinen blev helt klart mer åka med, kanske 20hk +, så nu kanske den är på 140. Bluddrande är kvar och ganska irriterande men jag ska nog få prova sista mappen från i fjol bara jag får tummen ur och lallar iväg till min vänlige handlare för med den var den i det närmaste helt problemfri.
I övrigt så tar den varken mer eller mindre soppa än någon anan skoter vid busåkning och vid ett tillfälle när det isbarkade och var jävligt i största allmänhet så jag körde lugnt och försiktigt så hade jag ner den på under 2,5L/milen men normalt är väl 3-3,5-4L/milen på min.
Som ledmaskin så är den väl sådär, den gillar inte att ta kurvor på led men boggin funkar å andra sidan helvetes mycket bättre än Switchbackens kopplade skit.

Om inte jag är ute och cyklar så skulle nya mappen bara fixa till nedre registret, inte ändras nå på topp effekten.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Tack för bra svar!
Skrämmer mig dock att de inte får ordning på bluddrandet...
Blir kanske vad som avgör och får mig att åter igen välja ski-doo / Lynx för körandet, om dom inte skulle få ordning på det innan det är dags vill säga :p
Det skulle jag nog råda dig till att göra så kan du ju alltid byta till nästa vinter om det fått ordning på den tills dess.
 

Jenson88

Medlem
17 jan 2010
46
0
1
Borgafjäll
Brorsan har då gett upp nu, efter 20 garanti rep. Så nu kör han summit xrs istället.
Skit tråkigt att höra...
Jag kommer nog att vänta med att köpta assaulten, det är för mkt experiment med dem just nu helt enkelt... precis som med summit 1000 när den kom ut.

Det som kvarstår är Nytro , Summit och xtrim , RE 800 antar jag ?
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
x trim 800 -10 ser jävla fin ut, har en kompis som kör en sån. Tror de kan vara en fin maskin.

Summiten är jag då nöjd med oxå, har iof bara en 600an..
Summit 800an har ju sina remproblem å slåss mot, men drevning och vent motvärkar väl problemet lite iaf.