Assault 800 -09, för/nackdelar??

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
har letat runt, har läst alla assault forum och har även prövat göra ett eget inlägg men ändå står jag här som ett frågetecken,
Vill veta ALLA för och nackdelar ni som har en eller har provat en kan tänka på,
Vad jag vet är att dom bluddrar och drar mycket soppa, att dämparna fram har låg livslängd.

och de possitiva jag fått höra är att det är som att sitta på en vante med styre, skotern åker precis vart du vill, den är lättstyrd och vikten på den är fördelad bra så du bara jobbar med kroppen, Att dom går hårt när dom väl går som dom ska...

Kommer köra mycket i lössnö och pröva mig upp på kullar och berg, 85% puder/klättra/busa och 15% led för att ta sig dit man ska och för att glida runt med kompisarna när man är inne i byn

Kommer nog även att åka och kolla på en nästa helg eller till veckan, tipps på va man ska kolla efter eller vad man ska fråga efter, skotern är till salu hos polaris Återförsäljare så han borde ju kunna svara på en hel del fråger om de nu finns nå jag borde ta upp med han om, Vill som sagt veta så mycket som möjligt! Tacksam för svar!! // mvh Enberg :beer:

4stroke-rider

Välkänd medlem
15 feb 2009
232
0
16
västernorrland
om den inte skulle vara uppdaterad och mappad så är det bara att fara till en aktoriserad polarisvekstad med den och få det gjort, förövrigt är det ju fortfarande garanti kvar på den...

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
om den inte skulle vara uppdaterad och mappad så är det bara att fara till en aktoriserad polarisvekstad med den och få det gjort, förövrigt är det ju fortfarande garanti kvar på den...
Inge annat?? :p Ja men nu är det ju en ÅF som har den till salu så de ska nog lösa sig :))) Hoppas man iaf! :)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Snacka till dej nån extrarem, se till att det är den rätta remmen bara, dom går på en bra bit över 2000 bagis/st och billigare alternativ funkar Icke annat än till ta_sej_hem_rem

Säg även att dom tar och byter olja och gas i framdämparna, dom verkar behöva service en gång om året. Funkar skapligt gör dom dock när dom är i ordning.

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
billigare alternativ funkar Icke annat än till ta_sej_hem_rem
Ja kanske om man köper en kimpex rem el liknande. Min kompis har en dragon 800sp och original remmen höll 150mil, då köpte han en Ultimax XS och den har han kört 250mil med nu och den ser fortfarande ut som ny. Ultimax remmarna är av mycket bra kvalite (ibland bättre än original) och är oftast rätt billiga, XS är ju den starkaste modellen och därför lite dyrare. Jag själv har de senaste 3åren bara kört på Ultimax 3 remmar i mina maskiner och körde 500mil på den i edgen tills jag ställde undan den (den är fortfarande hel) och den som sitter i srxen har gått snart 300mil och inga skador.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Ja kanske om man köper en kimpex rem el liknande. Min kompis har en dragon 800sp och original remmen höll 150mil, då köpte han en Ultimax XS och den har han kört 250mil med nu och den ser fortfarande ut som ny. Ultimax remmarna är av mycket bra kvalite (ibland bättre än original) och är oftast rätt billiga, XS är ju den starkaste modellen och därför lite dyrare. Jag själv har de senaste 3åren bara kört på Ultimax 3 remmar i mina maskiner och körde 500mil på den i edgen tills jag ställde undan den (den är fortfarande hel) och den som sitter i srxen har gått snart 300mil och inga skador.
Tänkte snarare på billigare alternativ från Polaris... kimpex och sån skit är det väl ingen som sätter på en maskin för 100 000:-?

Ultimax 3 höll 50 mil på min Dragon 700 och den var snällare mot remmar än Assaulten.... Den std rem jag har nu på Assaulten har gått över 150mil och verkar ha tänkt klara av många till.

XS-remmen har jag inte provat själv men den ska tydligen ha annan hårdhet än std-remmen så det är risk man får möblera om i variatorerna när man sätter dit en sån..... Vart hittar man föresten XS-remmar i Sverige? Har aldrig lyckats få korn på en??....

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Snacka till dej nån extrarem, se till att det är den rätta remmen bara, dom går på en bra bit över 2000 bagis/st och billigare alternativ funkar Icke annat än till ta_sej_hem_rem

Säg även att dom tar och byter olja och gas i framdämparna, dom verkar behöva service en gång om året. Funkar skapligt gör dom dock när dom är i ordning.
Aha okej! Tack så mycket för info! :) tänkte höra om just få en extra rem! det är absolut de minsta dom kan ge en om man ska köpa en skoter hos åf! blir de dyrt att byta gas å olja i dämpare? hörde nån pratade om 500kr / dämpare

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
brorsan kör assault, går uta fan när dom går skulle ja säga..

Tror han hade den hemma en hel vecka denna vinter, resten körde han på helgen å tog ner den på rep på måndagen igen..

Och just nu står den hemma i garaget skuren på en cyl och utan framvagn och trasiga fram dämpare..

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
brorsan kör assault, går uta fan när dom går skulle ja säga..

Tror han hade den hemma en hel vecka denna vinter, resten körde han på helgen å tog ner den på rep på måndagen igen..

Och just nu står den hemma i garaget skuren på en cyl och utan framvagn och trasiga fram dämpare..

Gud så jobbigt det blev nu!! Vill så gärna ha en för att alla säger hur grymma och sköna dom är att köra, och hur mycket krut det är i motorn, men så får man höra så mycket dåligt samtidigt!!! ;/

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Inge mer man borde kolla efter? nån pratade om att man skulle känna på dämparna fram ;o Är förövrigt en demo maskin vi ska kolla på, dom har nog haft dom när dom vart ute å guidat turister osv..
Det är ofta (inte alltid) ägarna eller anställda på skoterfirmor som kör privat med demo skotrarna, så det är en vanlig beggad skoter, räkna inte med att "demokörd" är något extra bra, som vissa handlare vill få det till.