Det här med kolvbyten är ju alltid en het fråga. Dock måste man ha i beaktning att detta är maskiner som oftast körts jävligt hårt och blir plågade. Så att livslängden blir lidande kanske inte kommer som en överraskning
Går ju jämföra med crossmotorcyklar som byter kolvar var 50:e timma lr nå sånt. Kanske t.om tightare intervaller på vissa.
Ju längre maskin har gått ju sämre kompression får den, sämre tätar ringarna, mer glapp då kolvarna "nöts" ner nere vid kjolarna. m.m!
Så att chansa å köra 4-500mil skulle aldrig falla mig i tanken iaf. Inte med den körning jag gör.
För mig får kolvarna gå 200mil sen är dom förbrukade.
Kolvbyte är inte direkt svårt då polaris är rätt lättskruvade maskiner. Samt är det inte så fruktansvärt dyrt. Går hitta ett kolvset under 2000:-, så billigare än en variatorrem. Och dom byter man ju i tid å otid på vissa maskiner