att tänka på vid chassiebyte

deaGEL

Välkänd medlem
30 apr 2012
252
1
18
norrland
nu är det så att man kört pajj chassiet på lynx re 600 e-tecen -11. dum som man är kör man med halvförsäkring

men har hittat ett -10ans lynx rs chassie (som tydligen ska passa?) för en väldigt billig peng.

men man har ju aldrig gjort ett så stort jobb på en skoter... så behöver lite hjälp!

vad bör man främst tänka på? behövs de speciella nitar? är de bara kasta över motor o grejjer? tycker etec motorn verkar så mycket mera komplicerad än en med förgasare. så vad tror ni, blir de så jobbigt som de verkar?

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Hur komplett är chassiet?
Man måste även regbesikta skotern, då måste du ha med dig det gamla chassiet till bilprovningen.

deaGEL

Välkänd medlem
30 apr 2012
252
1
18
norrland
så här ser chassiet ut

men har även ett problem..skotern står "naken" nu. mailade en finsk brp mekaniker och han sa att de enda som inte passar rakt av av sekundärvariatortornet. och sa att jag skulle ha detta variatorntorn istället 518327133. och den är ju till 800 e-tec om jag förstått de rätt.. är lite osäker nu hur jag ska göra. så det är altså likadana kedjehus på rs som re? om det är de så är ju variatortornen lika höga och då borde jag ju endast behöva borra fästen till mitt variatortorn?

om de inte går så måste jag altså köpa rs variatortorn, rs sekundär och axel?

är detta rätta sakerna för mig? + ett rs torn http://www.snoperformance.se/catalog/product_info.php?cPath=10_36_11&products_id=220

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
kan inte vara många på det här forumet som har gjort ett chassibyte. prova skapa en tråd på dootalk. jänkarna verkar också slarva med försäkring.

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
till kedjehuset behöver du en monteringsplatta och muttrar eftersom det är nitat från fabrik.
Du behöver nit och skruv för att fästa s-modulen, allt finns med på sprängskisserna och i stort sett allt finns att läsa på dootalk.

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Om inte variatortorn följer med i Team satsen så borde det ju vara gjort för att passa på en standard och inte på en RS. 518327133 passar ju på 600e-tec och 800R också så varför det äldre inte ska passa på RS chassiet vet jag inte.

Kolla upp om variatortornet från Flytande QRS satsen passar på RS chassiet
Hela den satsen borde iaf passa i det varitortornet. Saker kan även passa fram och tillbaka mellan olika modeller även med andra artnr, just variatortornet har blivit uppdaterat flera gånger genom åren. Annan bearbetning vid anläggnningsytan, annat material, smidd vs. gjuten och alla har olika artnr

deaGEL

Välkänd medlem
30 apr 2012
252
1
18
norrland
låter nog verkstad byta kedjehus och framdel. så det är altså samma kedjehus på rs och re?