ATV motor vs Skoter motor

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
en sak ja har grubblat en liten bit över är varför just ATV motorerna som sitter i dom har så lite hästar igentlien ja menar ja läste i tidningen snowmobile här nu och va ja mindes så stog de att can ams 800 motor hade ca 75 hästar om ja inte missminner mig. och som tex 2010 cf 800 snurra har 160 hästar. alla skotrar har ju mer hästar. nu är ju inte ja direkt någon större fan av dessa maskiner ja ha endast provkört några få och va ja kan förstå så alla/dom flesta fyrtaktare vilket gör att dom ha en lite lägre antal hästar så de bli inte riktigt rättvist med en jämförelse mot 2t.

men borde man inte kunna bygga då en 2t fyrhjuling då på en sådan motor dom skulle ju fullkomligt äga ut alla andra modeller i allafall första året innan alla andra märken i sånt fall hänger efter.

de lilla ja kört fyrhjuling är knappt så de räknas ha kanske 4-5 timmar bakom ett styre på en sådan och då ja efter denna lilla tur tycker ja motorerna är aldeles för klen för min smak.

nu är de ju så också att ja inte forska ut så mycke om detta men de är bara en liten fundering ja hade kring detta varför de är just så?
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
en fyrhjuling är oftast en arbetsmaskin och behöver mycket vrid vilket 4t kan erbjuda i stånkor, kan vara därför..
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
sen har jag för mig att tex, yamahas 450cc sport fyrhjuling går hårdare än deras 650cc? för den är tydligen fabrikstrimmad :) tror inte 2t finns länge, men de hade kanske vart nå ;)
 
4

426H

en sak ja har grubblat en liten bit över är varför just ATV motorerna som sitter i dom har så lite hästar igentlien ja menar ja läste i tidningen snowmobile här nu och va ja mindes så stog de att can ams 800 motor hade ca 75 hästar om ja inte missminner mig. och som tex 2010 cf 800 snurra har 160 hästar. alla skotrar har ju mer hästar. nu är ju inte ja direkt någon större fan av dessa maskiner ja ha endast provkört några få och va ja kan förstå så alla/dom flesta fyrtaktare vilket gör att dom ha en lite lägre antal hästar så de bli inte riktigt rättvist med en jämförelse mot 2t.
Provkörde en renegade 800 atv och jag tyckte då den gick så det räckte. Förresten tror jag samma motor (V800) sitter i några av lynx och skidoos skotrar. Effektuttaget är samma.
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Att effekturtaget är mindre i en ATV motor beror nog till stor del att det ska va bättre hållbarhet i dom och att effekten räcker till ändå.:ciao:
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
många roliga svar :) och till viss del håller jag med. men man tycker som en vägreggad fyrhjuling tex vill man ju ska gå lite och då måste man ju kunna anse de som att man kanske inte utnuttjar den specifikt just för arbeten utan även som transportmedel å då skulle ju absolut fler kusar inte skada. du är ju inte ja någon specialist men är de någon som ha koll på quadarna vilken effekt som är i dessa då? som är mer byggd för lek osv
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
En vägreggad fyrhjuling ska ändå enligt lag vara strypt till 20hk och får inte framföras snabbare än vad registreringsbeviset säger.

Så för oss svenskar så spelar det ingen roll om maskinerna har 50 eller 70 hästkrafter, de ska ändå vara strypta till 20hk :)

Swikberg, har du kört en ATV/Quad med 40-50 hästar?
Jag lovar, det räcker!
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
nej de har ja inte men de är nog lite efter smak och tycke allt de är inget ja fastnat för en men kanske kommer ;)
 
B

Biosteel

En vägreggad fyrhjuling ska ändå enligt lag vara strypt till 20hk och får inte framföras snabbare än vad registreringsbeviset säger.

Så för oss svenskar så spelar det ingen roll om maskinerna har 50 eller 70 hästkrafter, de ska ändå vara strypta till 20hk :)

Swikberg, har du kört en ATV/Quad med 40-50 hästar?
Jag lovar, det räcker!
jämför friktionen mot marken mellan atv och skoter så förstår man ju varför en skoter måste ha mycket mer motor:rock:
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Absolut, nog är friktionen en stor del även den.

Men som sagt, klippet i en modern atv/quad är mer än tillräckligt.
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
jämför friktionen mot marken mellan atv och skoter så förstår man ju varför en skoter måste ha mycket mer motor:rock:
beror ju på vart du kör kan säga på löst underlag i vissa fall körde jag fast många gånger i myrmark iof var de väldigt surt men då berodde de förmodligen lite mer i att inte däck mm som inte klara av å skjuta på så mycket.

men annars köper ja endel svar ;)
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
Snarare lite större förluster i banddrift än hjul.
de var vell de han menade :hmmmm: och kansek inte just banden i sig utan underlaget som gör största skillnaderna de säger sig självt kanske att en quad på asfalt går bättre framåt en vad en skoter gör i lösnö men skulle båda stå på asfalt åker nog quaden på stryk
 

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
Det finns quad 2-t, yamaha banshee! jag har själv en yfz 450 med gytr rör och filter och satan va den går, kör du på 5an (högsta växel) med halv gas och sen trycker fullt så river den löss och börjar vilja sladda:beer: dock så är det extremt jobbigt och köra i skogen med den eftersom att man måste ligga på lite högre varv = koppla gasa up den i varv sen släppa kopplingen lite hårdare och så får du hålla på hela tiden:laugh:

Ska kanske till stugan på lovet så kan då försöka filma nå litet klipp;)