Atv Till Grabben

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Okey kanske inte en skoterfråga men endå


Tänkte köpa en 90-125 atv till grabben som fyller 8 i sommar

Någon här som har erfarenhet av de olika Kina modellerna som finns ute och om kvaliten varierar något mellan märkena eller är det ungefär samma skräp, så man får räkna med lite skruvande?


Eller ska man helt skita i den och köpa en äldre (fulare) modell av känt märke?


Brorsan har en Kina 250 och den funkar ganska bra batteriet la av efter ganska rejäl vattenkörning men det är nog det enda


Detta är några av modellerna av funderar på

http://www.motorhandel.se/index.php?act=viewProd&productId=332
http://www.x3mteam.se/sv/article/8/farmer_110cc


Tar gärna tips på återförsäljare i norr/västerbotten andra än importlagret och leipofritid
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
vad jag vet av kina-import är att man får vad man betalar för. många av mina kompisar har köpt sånna (dock crossar/fiddys) å dom höll inte länge innan dom börja att falla i bitar
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
både jag och min granne har kazuma hjulingar till våra barn och dom funkar då bra ända problemet har varit dålig kvalite på bränsle slangarna .
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Kina dynga. min farbror köpte en ny 250cc. Det ända som var åtdraget av muttrarna och skruvarna var hjulmuttrarna, och de hade försäljaren dragit åt. Han har kört 28mil totalt men nu har den stått i flera månader eftersom att elstarten haverera.
Alla möjliga fel har det varit orka inte skriva alla. Blir aldrig mer en maskin från kina.
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Min svåger köpte en 50cc Kazuma på Jula å den funkar då bra än så länge. Däremot så skulle då jag personligen inte köpa en fyrhjuling på nätet, tycker att det skulle bli lite besvärligt med alla garantier å sånt, om man har köpt den på Tex Jula så har man då nån att prata med personligen om nåt skulle rackla. Sen så har dom oftast lejt nån lokal firma som sköter alla garantireparationer.
Men man förstår ju samtidigt att det känns mera värt att köpa en ny fyhjuling med fyrtakt å elstart å med fjärrkontroll för samma pengar som en 10-15 år gammal tvåtaktare som är spöad sen ny.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Jagt har köpt en 90cc ATV till grabben på Jula i Skellefteå, och den funkar kanon än så länge..Håller med mange om bränsleslangarna..de var bara att byta efter nån dag..
Sen är fördelen med 90cc ( iaf de på jula) att 90cc är en 4-taktare och låter därmed lite, och stör därför inga grannar då ungarna är och puttrar på smågatorna..
Jag skulle heller aldrig köpa nåt sånt här på internet,,mycket jobbigare om det blir problem med produkten samt att lägger man dessa tusenlappar vill dåg iaf jag provköra dem före..
Ingen vill väl köpa grisen i säcken..?
 

6031

Semi PRO sledder
21 jun 2006
95
0
0
Norrbotten
Har köpt en 125cc till flickorna. Den köpte jag på nätet.
Men givetvis kollade jag upp företaget först. Jag började med att ringa.
Fick kontakt direkt och en trevlig kundmottagare.

Frågade om garantier och det fanns ju inga. Då det är lekfordon och används på ett onormalt sätt. (precis som den första av länkarna)

Jag fick hem maskinen och kopplingen gick sönder efter ca 15 minuters körning.
Så jag provade att ringa till säljaren. Och dom skickade en ny koppling utan nå problem. Så jag är då nöjd.

Fyrhjulingen hade alldeles för hög utväxling, så den orkade inte i terräng. Därför gick kopplingen sönder.
Jag drevade ner och nu har den gått hela sommaren utan några som helst problem. Flickorna får endast köra på en stor åker vi har direkt bakom huset.

MEN skulle jag köpa ett fordon som jag vet ska användas under längre tid och mycket frekvent. Skulle jag absolut satsa på ett etablerat märke.
Då får man en maskin som håller i 15 år. En Kina håller inte så länge. ÄNNU.
Kina grejer är engångs produkter. Lite som en plastmugg. Den funkar fint första gången. Men man vet inte hur många gånger man kan återanvända den.
Jag skulle aldrig köpa en ny skoter från en kinesisk tillverkare, som jag ska till fjälls med veckan efter jag köpt den.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Efter lite funderande så blev det en 80cc suzuki -96 som jag hittade på nätet, funkar klockrent såhär långt


Brosan har en 250cc kina fyrhjuling som funkar riktigt bra faktiskt det enda som varit fel på ca 1 år är ett trasigt batteri och att han fått sätta locktight runt några bultar pga att dom vibrerar loss