Avgas (Flygplans bränsle) 100okt Low Lead

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjena,

Vad gäller restriktioner i Sverige för Avgas 100LL?
Flygs de fortfarande på? Höga straff skatter? Tillgång?

Även om de är förbjudet nu, borde det väl stå ett ex. antal tunnor runt om i Sverige? :hmmmm2:

//Rasmus
 

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Vad jag har hört är att nu är det inte längre skattefritt för privatflyget vilka är de som använder bränslet Avgas 100LL eller flygbensin som många kallar det för. Då kostar det upp mot 16 kronor litern att tanka så är det väl inte många som häller det fina bränslet i skotern kan tänka. Det gör ju inte heller så stor nytta i en skoter med blyat bränsle och hög renhet som är det som skiljer.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jo, men 16kr/lit är jävla bra pris om du jämnför mot Racesoppa! Ligger väl kring 30+kr/lit.

Fördelarna med Avgas är många vid turbo aplication:
* "Kemisk" retardation av tändningen, dvs bränslet brinner långsammare
* Bly som både smörjer samt minskar risk för knackning
* Avgas 100LL innehåller ett lägsta MON oktantal på 100okt. (till skillnad på 98okt som innehåller ett snitt på 98okt.)

Att de sedan är hemskt miljömässigt är något jag ger blanka fan i..!

Någon som vet om man får köpa detta från flygplatser som privat person? Vet att det finns i Sundsvall bland annat.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
finns att köpa racebränsle i ösd för 20 kr litern men som sagt blyad bränsle slår de mesta.
men jag vet inte vad du ska med de till nisse kommer du köra ngt öht :) eller bara köpa på dig prylar? dessutom så när du är där vid effekten då du behöver bra bränsle så behöver du ändå nya kolvar då dom inte verkar gilla mer än 100hk/st
 

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Finns det inte ett bra miljöklassat bränsle hos Shell? Har för mig att de har ett 100 oktanigt bränsle där. En modern fyrtaktare är väl knappast konstruerad för blyat bränsle? Finns väl risk att skada givare och sensorer i motorstyrningen? Fast varför använder inte flygplanen vanligt handelsbränsle från macken? Jag trodde det berodde på renheten i bränslet. Ett flygplan tankas ju ofta av först och fylls sen på med rent fräscht bränsle och vägs / beräknas vikt och flygtid.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
AvGas 100 LL är ett kapitel för sig så det hade man kunnat tala länge om. Men nu pga tidsbrist nämner jag bara tillgången på bränslet.

Alla kolvmotoriga flygplan går på 100 LL föutom vissa kärror som är certifierade för 98 oktan macksoppa genom en svindyr och komplicerad certifieringsprocess.
Därmed finns 100 LL på varje tankställe för flygplan i hela Sverige tillsammans med JET A1. Närmast i Arvidsjaur, Adolfström, Jäckvik och Jokkmokk
De närmaste litrarna 100 LL finns faktiskt i en privat farmartank på HELI AB: s område i Arjeplog.

Men jag kommer att gratulera dig om du får tag i 100 LL i Sverige. Det är inte som att smuggla röddiesel från Finland där man får en klapp på fingrarna om man blir upptäckt.
Varje liter från varje tankställe bokförs noga och listorna ska finnas för påseende närhelst luftfartsstyrelsen(numera transportstyrelsen) finner det lämpligt att kontrollera att allt gått rätt till. Vid överträdelse kommer näringsutövaren(mackinnehavaren) att förlora alla tillstånd att bedriva luftfartsverksamhet, bli åtalad för brott mot luftfartslagen/ålagd vite beroende på brott samt den som blivit påträffad med olaga tillskansat luftfartsbränsle kommer att bli åtalad för brott mot luftfartslagen, ålagd böter samt brott mot luftfartsreglerna upprättade av dåtida luftfartsverket och ålagd vite.

Tro mig när jag säger att det blir dyrt.

Brott mot luftfartslagen och luftfartstyrelsens riktlinjer är allvarliga saker och straffsatserna är enormt höga. Betänk att straffsatserna är framtagna för att hålla schack på stora miljardföretag.

Det ska finnas ett prejudikat på det här och böterna uppgick till några nya skotrar.


Fortfarande värt att tanka högoktanigt för 7 kr/litern?
 
Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Asker:

Vore kul, men har totalt noll kompetens inom området, även om jag försökt lära mig hur Propandriften funkar är de svårt o hitta någon info.
Mest färdiga kit, men någon mer precis info vad som krävs verkar vara svårt att få ut ur dom! Tyvärr!

Arjeplogarn:

Exakt, är väl där nackdelen ligger, att få tag på soppan.
Vad jag hört så måste alla flygplan med rest bränsle (soppa som ej används under en flygtur) måste slängas och förbrännas! Där borde det ju finnas ett "snik" hål att kunna få tag på det?

Annars, måste man kunna bevisa att du kommer använda soppan till flygfart? Finns det någon bra sida där man kan läsa vad som gäller kring detta?

Rojo:

Än så länge är min 4Taktare rätt omodern med förgasare. Enda som är att A/F mätaren inte är bästa kompis med Blyet.
 

rojo8515

Välkänd medlem
25 feb 2006
192
0
16
Det som Arjeplogarn beskriver avser väl de som får flyga skattefritt med Avgas 100 LL.
Om man köper på en depå och erlägger full skatt finns väl inget förbud att använda det bränslet?
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
men är det inte en tankevurpa här någonstans?

oavsett hur omodern styrningen är på den här turbomaskinen så måste den väl i grunden vara konstruerad för att klara av att köras på 98 oktan. Eller är den byggd för att bara köras med racesoppa?
Varför vill du då få tag i högre oktantal än 98? spara pengar? längre livslängd?

pengarna och livslängden är väl marginella vinster om man jämför med alternativet?
 
4

426H

men är det inte en tankevurpa här någonstans?

oavsett hur omodern styrningen är på den här turbomaskinen så måste den väl i grunden vara konstruerad för att klara av att köras på 98 oktan. Eller är den byggd för att bara köras med racesoppa?
Varför vill du då få tag i högre oktantal än 98? spara pengar? längre livslängd?
Man kan ladda mer eller köra med högre grundkomp utan risk för spikningar jämfört med lägre oktan, dvs det går att få ut högre effekt
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Mina vänner som har haft som sitt stora intresse att turbokonvertera alla bilar dom kommit över har ju som regel mappat dom förö E85, just för att det är mindre spikbenäget??

Å andra sidan kanske det inte är optimalt att ha i tanken när kvicksilvret når rekordlåga nivåer...

Men, det är då inga problem att få tag på spriten =)
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Mina vänner som har haft som sitt stora intresse att turbokonvertera alla bilar dom kommit över har ju som regel mappat dom förö E85, just för att det är mindre spikbenäget??

Å andra sidan kanske det inte är optimalt att ha i tanken när kvicksilvret når rekordlåga nivåer...

Men, det är då inga problem att få tag på spriten =)
En liten auxiliary tank med vanlig soppa som man primar igång maskinen på är en fyndig lösning på kallstartsproblemen med E85.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Flygplanen jag körde förut slängdes då aldrig soppan ifrån. Det låg i tills det blev använt. Sen när det väl blev "för gammal" vet jag inte vad som hände med det, men oburkbar kan man väll säga att de blev.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Dräneras inte pumparna någon gång?

Pumparna till JAS39 dräneras ju varje dag, dock sägs det att den dränerade soppan numera ska till destruktion och inte i flygteknikernas bilar. =)
 

BMR

Välkänd medlem
8 nov 2007
268
0
16
Dräneras inte pumparna någon gång?

Pumparna till JAS39 dräneras ju varje dag, dock sägs det att den dränerade soppan numera ska till destruktion och inte i flygteknikernas bilar. =)
Tankarna och pumparna dräneras varje gång innan dagens första flygning
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Tankarna och pumparna dräneras varje gång innan dagens första flygning
Journalförs den volymen också?
Annars är ju det en ganska gångbar idé att ta av det, om det handlar om mängder av värde?