Avgas ventiler F6 fråga

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Märke att BÅDA vajrarna hade hoppat ur servo motorn idag, då frugan gnällt vid långsam körning, blöddrat lite.
Tänkte det var remmen eller variator justering, och såg felet på ren tur då jag tänkte smörja vire på samma garage vända.
OK, tog bort båda APV ventilerna på samma gång, BÅDA hade trasiga returfjädrar, brustna ca 1/3 av längden.
Monterade tillbaka efter rengöring nu med nya "garage fyndade" fjädrar.
Antar att orsaken till att vire hoppat ur har samband med returfjäder brott, men fattar inte hur de båda kunnat åka ur då låsblecket satt kvar runt höljen mot plast-blocket.
Är det nån som vart med på nå likande?
Släden är en F6 2007 med TwinSpar chassi.

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Är det ingen som har nån ide om varför wire hoppar ur servo motorn, det hände igen nu några gånger, finns det ingen patent lösning på detta?, wirena kryper ur åt servomotor sidan. Är det för stort avstånd tro, så att wire nippeln kan slinka ur?

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
540
11
18
Gävle
Nej det har jag kollat, nya returfjädrar samt rengjort och in justerat till 36mm. Båda wire är nyskick samt smorda. Löper lätt då man drar i nippeln med tång.

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Nej det har jag kollat, nya returfjädrar samt rengjort och in justerat till 36mm. Båda wire är nyskick samt smorda. Löper lätt då man drar i nippeln med tång.
Det låter som att APV-vajrarna är för långa även om det på min maskin (F6 -07) va precis lagom med 36 mm. Om dem är slacka när vajrarna är i "ospänt" läge så är det bara att korta några mm tills det känns lagom. Det brukar vara lagom när dem precis går att trä in i sätet.