Avgastempmätare....

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
...har jag skaffat mej. Liten fråga bara.
Vars ska jag sätta givaren?
Jag har för mej att den ska sitta där grenröret går ihop å blir en...stämmer det?
Vilken temp ska man ligga på med en standard XCR440SP -96?
Hur högt vågar man släppa tempen innan det börjar bli riskabelt?

Peckson

Välkänd medlem
1 jan 2000
132
0
6
www.pfracing.se
Avgastemp

Skulle ja vara dig skulle ja montera givaren på cylindern närmast variatorn dels för att den brukar gå varmast och sen måste givaren sitta ganska nära avgaskanalen....du bör nog inte låta den gå över 800grader helst hålla den runt 700-750grader...

bennyj

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
Borde inte...

Den borde väl sättas efter "klykan" så att du får tempen från båda cylindrarna, så att du kan upptäcka om någon av dem börjar gå för varm pga problem. 720 grader för enkelpipa och 700 för dubbelpipa har jag läst någonstans.

r0ffe4u2

Medlem
1 jan 2000
7
0
1
56
pocketmoneyracing.com
Har....

....... köpt en dubblemätare (tyvärr F-gradering men det är bara att räkna om), och i instruktionen så stod det att givaren ska sitta 3.92 " från kolvens kant räknat, alltså ungefär 9,95 cm från kolvens ytterkant(glöm inte att räkna med packningstjockleken också).
Hoppas att du förstod, annars är det bara att höra av sig.

/Roffe

Brannmark

Välkänd medlem
1 jan 2000
120
0
6
46
Kalix
...

Hör med någon skoter trimmare. Vilket märke har du på mätaren?? Hör med tillverkaren.

/Anders

ante3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
65
0
0
Du...

..en avgastempmätare är ett HJÄPMEDEL! Så du VET när det är dags å ombestycka åt nåt håll eller om du fått nåt annat problem som orsakar överhettning.. Lita för guds skull inte BLINT på att "me din maskin ska du ha det avståndet å den tempen.." Ingen kan säga vilken temp som e "perfekt" för just din maskin! Ville ba säga att offra en dag och kolla kolv och stift! Sen VET du! Vad har du för bestyckning förresten? Körde "oftast" med 230 MJ och 40-45 PJ i min..

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Mätaren....

...är av märket Westach.
Anledningen till att jag ska montera den, är att jag även ska montera Dial-A-Jet.....då tänkte jag att det kan ju vara bra att ha en avgastemp mätare, så man ser om man ställt Dialen för snålt...

Evoedge

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Avstånd

Vill bara kommentera avståndet: Jag har varit i kontakt med sex (6) st olika åfs som alla (inkl tillverkaren av min avgastemp) säger: montera givarna 8-12 cm från kolvkant, det är inte SÅ noga, så länge man kollar in stiften från början-så man får en referens. F.ö så bör jag inte gå över 1200 grader c på min...(Edge 600) Kom ihåg att "alla" motorer har olika smältpunkt på kolvarna, ring din åfs eller nån "förståsigpåare" som har koll på läget!

ante3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
65
0
0
Han mena..

.. nog 1200 F.. Annars e det nog inte mkt kvar av den motorn..
Som jag sa.. Montera ungefär rekommenderat avstånd och LÄS stift å kolv! Avståndet är inte oerhört viktigt! Att du kan läsa stift å kolv är det däremot! Annars e mätarn ganska värdelös...

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Hmmm

ok
Läsa stift klarar jag ju (chokladbrunt ska det va!)...men kolv? River ni cyllarna efter varje repa eller?

ante3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
65
0
0
Allmän missuppfattning..

Ok.. För det första! När du läser stift ska du INTE titta på toppen av isolatorn.. Det enda du kan få reda på av det är om stiftet har rätt värmetal för din motor och körsätt. Du ska titta nere i stiftet! Ja, jag vet det låter skumt.. Tyckte det först jag med.. Men, nere i stiftet där isolatorn möter porslinet bildas en sotring. Det är den här ringen som säger dig hur fett/snålt motorn går. Bredare ring = fetare bestyckat och viceversa! Det är svårt och se ringen när man e ovan, men skär sönder ett stift och kolla så förstår du vad jag menar! Sen vet du vad du ska titta efter! (kapa bort gängorna)

B.la. här: http://www.strappe.com/plugs.htmlhttp://www.strappe.com/plugs.html</a> kan du läsa det mesta om stift. Finns fler bra artiklar men glömt addresserna...

Kolvtoppen kollar du genom att sänka ner en liten lampa genom tändstiftshålet och kolla hur sotet är "bortsploat" från toppen.. Ska se om jag hitta nåra bilder så du ser hur det "ska" se ut..

Slutsvammlat...

Evoedge

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
Febergrader...?

Naturligtvis är det farenhight jag syftar på, måste ha haft feber när jag skrev "c"....

D

DanielP

Temp

På min Arctic EXT Spec så skall avgastempmätarna placeras 1 tum (2,54cm) från grenrörets kant. Normal temp är 621 grader (c). Skulle gissa på att det är ungefär samma på Polaris.