avgastemps givar plasering 600ho

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Tjena som rubriken lyder undrar jag om någon vet exakta avståndet där tempgivarna ska sitta. en tumm regel brukar vara 10cm från kolven men skulle vela veta om någon har några mer exakta mått eller ska jag köra på det?

Och vad är 600HO motorns max temp? brukar ju också skillja sej mellan olika motorer.

MVH//Robin

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Gärna om någon vet vad tempen bör vara på mellanregistret också?
Mitt svar är ett bra inlägg fran Boost III

2010-11-24 11:16 #139 Boost III
Visa profil Visa foruminlägg Privat meddelande Visa blogginlägg Lägg till som kontakt

PRO sledder

--------------------------------------------------------------------------------

Reg.datum:Feb 2009
Skoter/ATV:Lappmoppe + Tc 1000
Man kan inte gå efter den infon som dom rekko 10cm.
Sätter man den 10cm från kolv får man svinkalla mätvärden ,,,kan bli minusgrader på skotrar he he (på vissa mopeder kan det funka med 10cm). Det normala sättet man kollar vart egt ska sitta är att kolla vart returpullsorådet vänder. Dvs hur långt ur slänger den oförbrännt bränsle. Det ser man lättast genom att kolla in i en pipa eller grenrör vart gränsen går mellan svart sot och ljusare sot. Man sätter då sonden ca 20mm in på det ljusa området sot. Tillverkaren för respektive motor kan ibland rekk hur långt ur man kan sätta en egt. Du kan ju kolla i gamla pipan eller grenröret om du ser sotfförändring på något mått. På våra thundercatter kan vi se utvändigt kröken vart gränsen går det blir en blonerad övergång när man har nya rör utan färg. Jag har även experimenterat med att spruta på vanlig spray färg som inte tål värme för att se var det bränns hårdast. Det funkar skapligt bra med vit färg och tunt skikt.

Jag är lite rädd att en turbomatad tvåtaktare skickar ut oförbrända kalla avgaser bet längre ut än utan turbo så jag skulle satt den väldigt långt ut vid första start. Vi har fått flytta ut våra sonder 3ggr för vi låg för nära böta avgaser när vi bara satt 20cm ut . Mer vanliga mått för egt på tvinnar ligger kring 15cm +- några cm . Och på Thundercat har man kommit fram till ca 18-25cm standard motor. Svara Svara med citat Blogga det här inlägget

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Det låter rimmligt men jag kollade på en kompis skoter som ändå är isärplockad. Ski-doo 600 rs och där sträckte sej den blöta kanten ut ca 10 cm i pipan så ska man då ha en sensor i pipan? för då har man ju inte koll på den enskilda cylindrarn bara den sammanlagda tempen av båda?

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.279
85
48
Övik
Är olika beroende på om du har singelpipa eller twins. Monterade nyss KOSO egt på min RS 600, i instruktionen stod det att i regel så sätter man ca 10cm från kolv ifall man har singelpipa, och ca 15cm från kolv om man har twins. MEN, för att vara säker skulle man kolla med motortillverkaren stod det även. Problemet med singelpipa är väl att om man sätter dom mycket längre ut än 10cm så har grenröret redan gått ihop. Satt iaf mina på ca 10-10,5cm ifrån och det verkar fungera, långt ifrån kalla temperaturer har jag då iaf.

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Det låter rimmligt men jag kollade på en kompis skoter som ändå är isärplockad. Ski-doo 600 rs och där sträckte sej den blöta kanten ut ca 10 cm i pipan så ska man då ha en sensor i pipan? för då har man ju inte koll på den enskilda cylindrarn bara den sammanlagda tempen av båda?
Pröver Boost III alternative:

Jag har även experimenterat med att spruta på vanlig spray färg som inte tål värme för att se var det bränns hårdast. Det funkar skapligt bra med vit färg och tunt skikt.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Har inte fått tiden att räcka till för att se om jag ser någon sot kant i mitt y rör men det blir snart/någon gång =)
Men sen till frågan när mätaren sitter där vilken temp är max på 600ho motorerna?