Avställd....men försäkrad ?!

Eneledam691

Rookie sledder
24 mar 2009
13
0
0
55
Härnösand
Förra året fick jag ett brev från försäkringsbolaget att jag var tvungen att ställa på min skoter för annars skulle min försäkring upphöra! Jag hade då ingen aning om att den var avställd för på registreringspappret står det inget sådant och killen jag köpte av sa inget om det, så jag hade givetvis trott att den var inregistrerad o försäkrade skotern samma dag som jag köpte den.

Eftersom skotern skurit och stod orörlig i garaget ställde jag inte på den och tänkte att försäkringen får väl upphöra. Ingen kom ändå en m med den.

Nu är den lagad och jag tänkte kolla runt på försäkringar för att kunna använda den. Fick ett mail förra v från Folksam om att jag redan har en försäkring så de kan inte tala om vad premien kommer att ligga på vid huvudförfallodagen och de skrev att jag minsann inte ska ställa av skotern eftersom det är en året-runt-försäkring. http://forum.snowmobile.se/images/smilies/shocked.gif Snacka om att man blev förvånad! De sa ju att den skulle upphöra!

..men nu till MIN FRÅGA.... Om man ändå inte behöver ställa av skotern... får jag köra med den fast den inte är påställd? Tydligen är den ju iaf försäkrad!

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ja skoter blir lite speciellt eftersom bolagen kör med försäkringar som delas upp över hela året istället för vintermånaderna men jag kan inte tänka mig annat än att fordonet fortfarande måste vara "aktiverad", dvs påställd oavsett försäkring....
Lite lustigt om du inte hade koll på att den var avställd, papprena kan ju va inaktuella men kollar på transportstyrelsen står svart på vitt vilken status ditt fordon har så där kan du kolla om du är osäker...

Och ändå eftersom du ändå betalar försäkringen, varför skulle du inte ställa på den?

F.ö så håller jag med om att Folksam lät lite lustiga, men har du jämfört dem mot andra bolag föresten? Har för mig att de inte brukar gilla snöskotrar (brukar va dyra på premien)...?

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Nej, du får inte köra fast den inte är påställd, blev stoppad av polisen senast förra veckan och dom uppmärksammade då att min skoter tydligen inte var påställd (dock försäkrad). Ring detta nummer för att ställa på skotern (0771 252525) eller gör det via internet. Påställningsavgiften är på 50kr. Dom påpekade även att det är inte säkert att försäkringen gäller om skotern inte är påställd.

Eneledam691

Rookie sledder
24 mar 2009
13
0
0
55
Härnösand
Nix, jag hade inte koll när jag köpte den tyvärr.... men när försäkringsbolaget påpekade det så kollade vi på transportstyrelsen o det var så... Gjorde dock inget åt det då eftersom den skurit. Ställer på den idag. 50kr var ju inget att bråka om.

Har kollat upp försäkringar o för just min så är de billigast. Just nu iaf.