Jag söker antal kilometer på skoterled från kiruna till:
Treriksröset
Karesurando
STF saltolukta
Björkliden
Sopperogården
Utan att ha kalla fakta så säger jag att avståndet mellan Kiruna och
Treriksröset är ca 10 mil. Sträckan Kurravaaara Salmi Kamas Rosto treriksröset
Sopperogården är ca 6 mil via Kiruna Sautusjärvi efter Tobaksleden.
Karesuando: Ca 11 mil Via Sautusjärvi tobaksleden till Soppero. Sedan kör ni till Lannavaara rundar fjället Kuormakka och kör ospårat ? via myrarna från Lannavaara till Karesuando. Lågland och Fjället Kuormakka är en perfekt vägvisare.
Björkliden: Finns 2 vägar som jag ser det. En med spektakulär natur. Från Kiruna till Rautasjaure norra ända till Pessisjaure ner till Torneträsk via Kaisepakte. Finns oftast spår upp till Pessisjaure. Annars jobbig dvärbjörks terräng upp på kalfjället. En resa som kan bli lite halv jobbig. Men naturen är jävligt fin.
Andra alternativet är effektiv transport men satans tråkig körning. Att följa Torneälv till Salmi eller Tarrakoski utlopp för Torneälv från Torneträsk. Sedan Torneträsk till Björkliden. Abisko kommer som ett bra tank stopp.
Avstånd tråkiga vägen 9,5 mil
Avstånd roliga vägen ca 9 mil
Saltoluokta. Kiruna Ednamvaara holmajärvi sedan följer ni spåren på sjösystemet till Nikkaluokta ca 50 km. Strömmar mellan sjöarna ! Följ spåren !
Att härifrån blåsa till Saltoluokta är bus enkelt. Men min invändning mot valet av destination är att ni missar Sveriges högalpina hjärta och den finaste fjällvärld som finns i Skandinavien. Jag före slår att ni kör Savovagge via Skartajaure Kaitumjaure stugorna till Teusajaurestugorna och övernattar där. Avstånd ca 45 km från Nikkaluokta. Obs gör inte denna färd om vädret inte är bra eller om utsikterna lovar dålig sikt.
Från Teusajaure körni rakt söderut till Salto om det är ett måste. När ni lämnar denna terräng så blir naturen mindre spektakulär. Avstånd Teusa Salto är gissningsvis 35-40 km.
När och om ni kör efter Torneälv vid Tarrakoski och utloppen samt inloppen till samtliga sjöar i Torneälvs systemet. Ge f-n i å lämna spåret. Farliga strömmar.
God tur !