Avtalsbrott......

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Nu måste jag få skriva av mig lite.

Hittade en skotergrej på Blocket. Förhandlade pris via mail med köparen. Efter en mindre prutning kom vi överens om ett pris. Vi kom även överens om att säljaren och jag skulle träffas.

Och vad händer?

Nu fick jag ett mail från den eländige ********, där han meddelar att han har sålt till nån annan! :evil::evil:

Javisst, det är inte första gången det händer. Men vilket ****** sätt. Han tyckte tydligen det var värt att bryta mot lagen OCH framstå som ett svin, för att tjäna 300 kr till...

Förutom att detta är omoraliskt så är det faktiskt olagligt. Har man kommit överens om en affär, muntligt eller skriftligt, så är man bunden till den enligt Avtalslagen. Det gäller både köparen och säljaren. Det är värt att ha i bakhuvudet när man köper o säljer. Men, för de flesta av oss är det ju självklart att överenskommelser ska hållas.

Ahh, nu känns det bättre. :)

(PS. Jag har inte hängt ut personen ifråga, eftersom jag inte har namngivit honom. Jag tänker inte heller göra det. Han vet vem/vad han är... DS.)

Senast redigerad av en moderator:

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Fulast är nog de som annonserar ut på tradera och sedan säkrar med Blocket, och sedan får de som vinner på tradera höra att de måste bjuda högre för att få den annars går den till någon köpare på Blocket.

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Exakt samma sak hände mig i veckan kom överens med säljaren och han skulle skicka prylen till mig, i förgår får jag ett mail att han sålt den till en annan person för samma summa för att slippa skicka :stupid: detta är avtalsbrott Keihin ett avtal är lika bindande vare sig det är skriftligt eller muntligt sen är det naturligtvis svårare att bevisa det ena. Jag hänger inte heller ut denna person som säkert finns här på forumet men han kanske lär sig något......

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Då har jag råkat ut för ett värre avtalsbrott.
En kille på blocket annonserade ut en rotax 250 motor.
Ringde upp o han berättade att det är en komplett fungerande motor plus en reservdelsmotor. Så jag slog till.
När jag väl hämtade ut motorn så visade sig bägge vara skrotmotorer. När jag sedan ringde upp killen så menade han på, att det visste han inte om eftersom nån släkting hade haft grejjerna hos sig.
Där kan vi snacka om avtalsbrott. Nåja. Det gick att rädda vissa delar till användning i alla fall.

Bergmann

Välkänd medlem
18 aug 2008
566
0
16
Ånge, Sweden
Skulle köpa en bil i sommras. ringde och snackade med killen och han skulle hålla bilen åt mig. ca 15mil att åka. slängde mig i bilen och åkte upp, ca 2 mil innan ja var framme så skrev han ett sms att bilen var såld! sen slog han av telen. då blir man riktigt arg!

ptfreak

Ny medlem
17 mar 2009
2
0
1
Holmsund
Blev utsatt av samma sak av en sk "seriös skoterhandlare", Motorbolaget i Umeå. Vi hade avtalat om att jag som var väldigt intresserad av en Renegade 600, skulle få se den till fullo och inte bara i containern den stod i. Det var tom deras eget förslag att plocka fram den.
Bägge bröderna bäver var helt med på detta.
När jag kommer in dagen efter till lunch enligt avtal så har ena brodern precis sålt den, och jag får inte ens en ursäkt!
Motorbolaget är inte i topp på min lista nu, och tydligen har de blåst andra på samma sätt. Det där beteendet brukar hålla ett tag...

J

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Blev utsatt av samma sak av en sk "seriös skoterhandlare", Motorbolaget i Umeå. Vi hade avtalat om att jag som var väldigt intresserad av en Renegade 600, skulle få se den till fullo och inte bara i containern den stod i. Det var tom deras eget förslag att plocka fram den.
Bägge bröderna bäver var helt med på detta.
När jag kommer in dagen efter till lunch enligt avtal så har ena brodern precis sålt den, och jag får inte ens en ursäkt!
Motorbolaget är inte i topp på min lista nu, och tydligen har de blåst andra på samma sätt. Det där beteendet brukar hålla ett tag...

J
Nu har jag ingen erfarenhet av handlaren du nämner men jag förstår dig till fullo, tar ett tag att bygga upp ett förtroende men det går väldigt fort att rasera ett.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Är det verkligen olagligt? Har du betalat handpenning?
Jag bara undrar...
Håller med, för man kan ju inte i en eventuell tvist vid en affärsuppgörelse mellan två privatpersoner åberopa Konsumentköplagen.
Men visst, jag kan ha fel. de finns kanske någon annan lag som gäller vid dylika fall.
Personligen så känner då jag att detta egentligen är en skitsak, betydligt värre hade väl varit om han inte ringt och man kört massor av mil i onödan, eller att man blivit lurad att lösa ut exempelvis en motor som är skickad mot efterkrav och det visar sig bara vara en massa tegelsten i paketet.

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
för att vara ett avtalsbrott behövs ett avtal till att börja med, jag ganska säker på att muntliga avtal inte är bindande privatpersoner mellan. Och skulle bli förvånad om ett mail skulle vara bindande på nåt sätt....så länge man inte betalt nåt så kan det ju inte vara något brott, jag som säljare borde ju få sälja till vem jag vill.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Är det verkligen olagligt? Har du betalat handpenning?
Jag bara undrar...

såhär funkar de...

du kan säga till någon "köp min skoter"
så svarar denne "hah,den där ger ja inte mer än 10000 för"
och då slänger du fram handen och säger "OK".

tar han då handen och skakar då har han köpt den för 10000 och måste då betala de och köpa den.. annars säger lagen att de är avtalsbrott vilket är betydligt dyrare å bryta än att köpa grejen i sig:)..

även muntligt funka.men sålänge du som köpare inte har vittnen att han sagt att du ska få den så är de ord mot ord vilket bara blir till hans fördel....

har du de på mail att han säger att du ska köpa den.då har du ju bevis och i sig blir du den som får fördel..

handpenning har INGET med de å göra..handpenning är ofta en försäkring för säljaren att ta för att veta att du ska ha den..eller om de är finnans så ger du en handpenning så äre som en försäkring att dom får nånting för grejen

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Håller med, för man kan ju inte i en eventuell tvist vid en affärsuppgörelse mellan två privatpersoner åberopa Konsumentköplagen.
Men visst, jag kan ha fel. de finns kanske någon annan lag som gäller vid dylika fall.
Personligen så känner då jag att detta egentligen är en skitsak, betydligt värre hade väl varit om han inte ringt och man kört massor av mil i onödan, eller att man blivit lurad att lösa ut exempelvis en motor som är skickad mot efterkrav och det visar sig bara vara en massa tegelsten i paketet.

en tegelsten i paketet är inte avtalsbrott..de är bedrägeri.vilket är NÅGOT grövre..äre mkt pengar de handlar om så finns de chans till att man hamnar en stund på kåken....

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
för att vara ett avtalsbrott behövs ett avtal till att börja med, jag ganska säker på att muntliga avtal inte är bindande privatpersoner mellan. Och skulle bli förvånad om ett mail skulle vara bindande på nåt sätt....så länge man inte betalt nåt så kan det ju inte vara något brott, jag som säljare borde ju få sälja till vem jag vill.

nu blev de många inlägg...:p

du får välja JAA vem du ska sälja till.men har du avtalat med någon över mail eller via telefon (och den som ska köpa har en eller två vittnen på konversationen) och du som säljer inte har någon..och så säger du att han får ta denna grej. då har du sålt den till han fastän han inte betalt den..ni har samma skyldighet, han måste köpa den och du måste sälja den till han.. that's it

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
såhär funkar de...

du kan säga till någon "köp min skoter"
så svarar denne "hah,den där ger ja inte mer än 10000 för"
och då slänger du fram handen och säger "OK".

tar han då handen och skakar då har han köpt den för 10000 och måste då betala de och köpa den.. annars säger lagen att de är avtalsbrott vilket är betydligt dyrare å bryta än att köpa grejen i sig:)..

även muntligt funka.men sålänge du som köpare inte har vittnen att han sagt att du ska få den så är de ord mot ord vilket bara blir till hans fördel....

har du de på mail att han säger att du ska köpa den.då har du ju bevis och i sig blir du den som får fördel..

handpenning har INGET med de å göra..handpenning är ofta en försäkring för säljaren att ta för att veta att du ska ha den..eller om de är finnans så ger du en handpenning så äre som en försäkring att dom får nånting för grejen
Helt rätt jag jobbar med avtal mest hela dagarna så det är något jag har hyffsad koll på sen är det som sagt alltid en bevisfråga som kan stöka till det, Håller med dig Stig att det finns värre saker men det är principen det handlar om.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
alltid enligt mig principen... men för att få bort sånt här osv så måste man kanske börja utnyttja lagarna.kanske börja sätta dit dem..kanske inte nu om de handlar om något litet..men om man tex avtalat om en skoter så börjar de ju bli en del pengar.och händer något sånt här skulle ja anmäla de direkt skulle ja tro..

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag känner igen dedär.. jag skulle ju köpa en matta av en snubbe.. så blev jag lovad.. men då velade han tjäna 200 kr till...

Tyvärr så är det nog inget brott om du inte har betalat lite redan.. men dock så förstår jag hur du känner dig.. man blir så förbannad!

Det enda du kan göra är att varna för säljaren så folk vet vad han sysslar med.. så folk inte köper av han (som inte vill då när du säger hur personen behandlat dig)

/F

seanbanan

Välkänd medlem
8 nov 2008
538
0
16
Haparanda
det är inte olagligt, men klart man blir sur... hände samma sak för mig. skulle köpa en slutburk av en kille.. vi kom överens om ett pris och han smsade mig att han hade skickat den... väntade flera dagar och den kom inte? försökte ringa honom, han la bara upptaget och stängde sen av mobilen. sen nån dag senare fick jag mail att han hade sålt den ;O

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
det är inte olagligt, men klart man blir sur... hände samma sak för mig. skulle köpa en slutburk av en kille.. vi kom överens om ett pris och han smsade mig att han hade skickat den... väntade flera dagar och den kom inte? försökte ringa honom, han la bara upptaget och stängde sen av mobilen. sen nån dag senare fick jag mail att han hade sålt den ;O

de är olagligt...står i lagboken:p..
har haft kurser i skolan om just de dära.min lärare stod å gav exempel i typ 60min på just såna här grejer så de fastnade tro mig:p