Axel till släpvagn

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Släpvagnen jag drar runt skotern med har sett sina bästa dagar.


Har tänkt renovera upp den lite med att bla byta axeln på släpet.

Så frågan är var hittar man en ny 1300 kilos axel billigt ?

Alla tips uppskattas
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Verkar vara svårt att kombinera orden ny, billig och släpvagnsaxel i samma mening.

Var jävligt nära att jag skaffade försäkring på min vagn just för att axeln skulle vara så jävla dyr att köpa om den gick sönder.

Har för mig en bromsad 1300 låg på typ 5000 kr..
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Jo jag har hittat liknande priser, inte direkt gratis.

Har också helförsäkring på mitt släp, i mitt fall var det så att ena bromsbelägget hoppade lös under färd och slog sönder allt inuti trumman, men sånt täcker väl inte helförsäkringen antar jag?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag renoverade bromsarna på mitt släp. Bytte ALLT inklusive handske, kostade runt 6 papp. Om allt är med på axeln lönar det sig att byta hela axeln...
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Får man byta en hel axel utan att reg.besiktiga?
Även om man väljer en axel med exakt lika viktklassning så blir det väl ett annat serienummer på axeln?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.123
954
113
Stora Blåsjön
Får man byta en hel axel utan att reg.besiktiga?
Även om man väljer en axel med exakt lika viktklassning så blir det väl ett annat serienummer på axeln?
Inget problem som jag fattat det. Däremot om man ska regbesiktiga ett släp som det är bytt axel på så blir det lite problem.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Verkar vara svårt att kombinera orden ny, billig och släpvagnsaxel i samma mening.

Var jävligt nära att jag skaffade försäkring på min vagn just för att axeln skulle vara så jävla dyr att köpa om den gick sönder.

Har för mig en bromsad 1300 låg på typ 5000 kr..

Var hittar du en axel så billigt?

Ingick ny påskjutsbroms etc?

Dom jag hittat har legat mellan 7-8000
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Var hittar du en axel så billigt?

Ingick ny påskjutsbroms etc?

Dom jag hittat har legat mellan 7-8000
Det kan jag inte säga, var nån företagsannons på blocket jag såg för flera månader sedan.
Kan inte heller bedyra att det var 5000, kan vart mer..
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Hittade annonsen jag såg förut, den dök upp igen.

Bromsad släpvagnsaxel till renovering eller ombyggnad, prisexempel 1.050 kg bromsad axel 5.795;- inkl moms. Vi har orginalfabrikat och lagerför de flesta mått för snabb leverans i hela Sverige. Vid köp av axel medföljer wire och hjulbult. Vid köp av axelsats medföljer påskjutsenhet, wire och hjulbult. Vårt huvudmärke är Knott men vi har alla fabrikat som bland annat Al-Ko och BPW.

Vi har även ombyggnadssatser om du vill bygga om till ombromsat (EU) släp, då ingår fast V-drag + obromsad 750 kg axel samt hjulbult.
Ombyggnadssatsen kostar 2.400 inklusive moms.

Behöver du bromsdelar, bromsbacksatser, hjullager, wire, påskjutsdämpare, kulhandske, stödhjul, winsch, winschband, stödrullar, stävstöd eller annan reservdel till din släpvagn så kan du beställa via vår web-butik www.recambio.se . Du söker med t, tsv-nummer eller via frisök.

Vi tar också fram bromsberäkningar för reg.besiktningar.

Har du frågor är du alltid välkommen att ringa oss på 0565-50540 eller skicka ett svarsmail.

Vi på Recambio (www.recambio.se) jobbar med reservdelar, tillbehör och komponenter till släp och kärror upp till 3.500 kg. (hästsläp, bilsläp, båtsläp eller släpvagn)

Recambio
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Det blev tillslut dom jag köpte av, skillnaden mot att köpa i Tyskland blev inte så stor som jag hade hoppats på.

Tack för alla tips

Är det någon som vet säkert om jag måste regga om släpet när jag byter axel?
Kommer att ha exakt samma tillåtna vikt på axeln.

Sökt runt lite och får väldigt olika bud.

I värsta fall får man väl sätta sig i telefonkön.