Axiellt vevaxelglapp Yamaha Venture XL 500
Tjena.
Min Venture Xl 500 år 2002 går prima, men jag upptäckte en sak när jag pysslande med variatorremmen nyss. (En gammal oamvänd rem som slirar, i en annan tråd)
Men jag har ett glapp i vevaxeln axiellt. Dvs horisontellt med motorn i skoterm.
Radiellt, dvs upp/ner sida/sida finns inget spel alls. 100%.
Hela vevaxeln glappar kanske 1mm, och det är rakt igenom, för även remskivan till fläcktremmen rör sig.
Den går prima, och tyst och fint varm som kall på Yamaha-vis, och inget knackande eller nått.
Jag säger igen: Absolut inget glapp radiellt. Men ca 1mm Axiellt.
Den har gått 1200mil, men ganska lugna sådana. Syns på skotern i övrigt, och förra ägare var en medelålders man.
Att den inte hade det glappet spriller ny fattar jag också. Betydligt mindre kanske.
Jag funderar på att bara åka, tills det blir kolvbytesdags. (När den börjar konstra.)
Det är ingen racer.
Det är 4st ramlager vad jag förstår.
Skulle dom kunna glappa så mycket axiellt men inget radiellt låter märkligt.
Jag tror hela vevaxeln glider innuti lagren, alt hela lagren i blocket.
Pysslat med 2t motorer förr, men endast 1cyl, typ moped.
Aldrig delat en 2cyl.
Enl sprängskisser sitter nått som ser ut som clips för sidoshimsning.
Nr 22 nedan. Heter "Circlip"
ATTACH=CONFIG]19309[/ATTACH]
Sympunkter och erfarenheter mottages.
Tjena.
Min Venture Xl 500 år 2002 går prima, men jag upptäckte en sak när jag pysslande med variatorremmen nyss. (En gammal oamvänd rem som slirar, i en annan tråd)
Men jag har ett glapp i vevaxeln axiellt. Dvs horisontellt med motorn i skoterm.
Radiellt, dvs upp/ner sida/sida finns inget spel alls. 100%.
Hela vevaxeln glappar kanske 1mm, och det är rakt igenom, för även remskivan till fläcktremmen rör sig.
Den går prima, och tyst och fint varm som kall på Yamaha-vis, och inget knackande eller nått.
Jag säger igen: Absolut inget glapp radiellt. Men ca 1mm Axiellt.
Den har gått 1200mil, men ganska lugna sådana. Syns på skotern i övrigt, och förra ägare var en medelålders man.
Att den inte hade det glappet spriller ny fattar jag också. Betydligt mindre kanske.
Jag funderar på att bara åka, tills det blir kolvbytesdags. (När den börjar konstra.)
Det är ingen racer.
Det är 4st ramlager vad jag förstår.
Skulle dom kunna glappa så mycket axiellt men inget radiellt låter märkligt.
Jag tror hela vevaxeln glider innuti lagren, alt hela lagren i blocket.
Pysslat med 2t motorer förr, men endast 1cyl, typ moped.
Aldrig delat en 2cyl.
Enl sprängskisser sitter nått som ser ut som clips för sidoshimsning.
Nr 22 nedan. Heter "Circlip"
ATTACH=CONFIG]19309[/ATTACH]
Sympunkter och erfarenheter mottages.
Attachments
-
95,8 KB Visningar: 3