Axiellt vevaxelglapp Yamaha Ventire Xl 500

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Axiellt vevaxelglapp Yamaha Venture XL 500

Tjena.

Min Venture Xl 500 år 2002 går prima, men jag upptäckte en sak när jag pysslande med variatorremmen nyss. (En gammal oamvänd rem som slirar, i en annan tråd)

Men jag har ett glapp i vevaxeln axiellt. Dvs horisontellt med motorn i skoterm.
Radiellt, dvs upp/ner sida/sida finns inget spel alls. 100%.
Hela vevaxeln glappar kanske 1mm, och det är rakt igenom, för även remskivan till fläcktremmen rör sig.

Den går prima, och tyst och fint varm som kall på Yamaha-vis, och inget knackande eller nått.
Jag säger igen: Absolut inget glapp radiellt. Men ca 1mm Axiellt.

Den har gått 1200mil, men ganska lugna sådana. Syns på skotern i övrigt, och förra ägare var en medelålders man.

Att den inte hade det glappet spriller ny fattar jag också. Betydligt mindre kanske.
Jag funderar på att bara åka, tills det blir kolvbytesdags. (När den börjar konstra.)
Det är ingen racer.

Det är 4st ramlager vad jag förstår.
Skulle dom kunna glappa så mycket axiellt men inget radiellt låter märkligt.
Jag tror hela vevaxeln glider innuti lagren, alt hela lagren i blocket.
Pysslat med 2t motorer förr, men endast 1cyl, typ moped.
Aldrig delat en 2cyl.
Enl sprängskisser sitter nått som ser ut som clips för sidoshimsning.
Nr 22 nedan. Heter "Circlip"

ATTACH=CONFIG]19309[/ATTACH]

Sympunkter och erfarenheter mottages.
 

Attachments

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
"Circlip" på engelska betyder "låsring". Så det är inte frågan om något shims.
Pos 22 ska förmodligen passa in i spåren i ytterbanan på lagren 16 och 17.
Vanligtvis har en tvåtaktsmotor ett kullager för vevaxeln, som bestämmer läget i axialled, och så är resten av ramlagren rulllager, där axeln kan röra sig fritt i axialled.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
Sv: Axiellt vevaxelglapp Yamaha Venture XL 500

Helt normalt med axiellt glapp för de sitter c3 eller c4 lager som har mer glapp axiellt vs vanliga standardlager. Alla motorer med kullagrad vev har c3 eller c4 lager. C4 har mer axiellt glapp än c3.
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Tack "torbjorn" och "Boost III"!

Jag menade låsning, men skrev visst shimsning. Tusan!

Min teori att det är "tuta och kör" stämmde alltså.

Knackar det, så är det annat läge givetvis, men den går ju kalas.

Härligt!
Det blir en extra fredagkvälls öl nu!

Tack för svar och god helg!
 

Micke2

Välkänd medlem
25 sept 2011
132
4
18
Ludvika
Tusen tack för det svaret!

Och med tanke på att de andra också svarade att det är helt normalt med axiellt glapp, är det bara att åka!

Trevlig helg!

Micke.