Skulle behöva se cylindern och kolven på utblåssidan. Om den ser lite bättre ut på utblåssidan skulle jag säga snöskärning eller oljebrist. Leta hål på insugsvägar filter luftburk. Om den ser värre ut på utblåssida kan de va spridare som lagt av väldigt plötsligt för spolbilden på kolvtopp ser bra ut, de har fått den mat den ska med andra ord. Men lägger en spridare av under kort tid typ 5 min max då kan spolbilden fortfarande se bra ut så de är lurigt.
Vad de än är så byter man den cylinderns spridare och de minsta man gör är att blåsa igenom oljenipplarna i blocket. Säkrast vore att byta de vevhusets oljenipplar. Oljepumpen som är eldriven bör testas att en funkar blås ugenom oljefiltret eller byt det också och sök skadade lossade oljeslangar. Byt bränslefilter också.
Jag skulle även kolla insugsgummin mellan spjällhus och block efter sprickor luftläckage. Även vevaxelns yttre packboxar kan ha läckt in luft, de ser man om de är oljekladd bakom variator eller svänghjul.
Reedventilerna bör man kolla att de är hela och tätar bra , de kan man göra från vevhuset sett.