Axys Trim

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Jag läste igenom Dynoresearch piptester och vad jag kan se så testar dom endast piporna och ej hela systemet vilket jag tycker känns lite missvisande då tillverkarna verkar matchar hela vägen. Avstämningen i pipan mot original burk och original yrör är alltså testad:confused:
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
267
83
Skellefteå
www.instagram.com
Dom där Y-rören som säljs av eftermarknadsföretagen är jag extremt skeptisk emot. För org på axysen ser absolut inte ut å vara något som hämmar flödet direkt. Samt äre bra portmatchat, vilket de visat sig att eftermaknads har en tendens att vara dåliga på.

Så jag ser ärligt talat inte de som en nackdel att testa bara pipa. Många om nästan inte merparten av köpare vill ha kvar org burken. Då ska man inte hålla på optimera mot nån skrikburk.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
Dom där Y-rören som säljs av eftermarknadsföretagen är jag extremt skeptisk emot. För org på axysen ser absolut inte ut å vara något som hämmar flödet direkt. Samt äre bra portmatchat, vilket de visat sig att eftermaknads har en tendens att vara dåliga på.

Så jag ser ärligt talat inte de som en nackdel att testa bara pipa. Många om nästan inte merparten av köpare vill ha kvar org burken. Då ska man inte hålla på optimera mot nån skrikburk.
Tycker också att grenröret på axys ser väldigt bra ut, matchar utloppet på cylindern perfekt också. Så det finns inga gratis hästar att slipa fram där inte..
Sen tycker jag också att det är bra att dom testar bara pipor, då orginalljuddämparen är den klart bästa och grenröret ser då väldigt optimalt ut.
För övrigt blev det en jawspipa för mig, så får väll se om den funkar som lovat :)
 
Reactions: aasen

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Frågan är hur många av piporna som är matchade mot original burk osv, men sen är det ju precis som ni säger både asker och davajn att dom allra flesta i sverige vill åka med original burk och hur det ser ut för tillverkarna ifall dom matchar mot original eller sitt egna system kan jag då bara spekulera i. Åkte helsystem mot original burk i fjol och tyckte det lirade bra och den skillnad jag kunde se på yrören (förutom utformningen invändigt) va att eftermarknad och original skilde sig i längd. Däremot känns det som att isolera pipan är a och o för att den ska behålla värme, original isoleringen är ju riktigt bra på att hålla pipan varm.
 

Emil Linde

Medlem
6 mar 2016
21
5
3
Uppsala
Jag är lite skeptisk till bromsningen där man jämförde orginalpipan mot Jaws. Vad jag kunde se gick skotern ganska fett när dom körde orginalpipan som gav 142hk. Körde man i etanolläget även med orginalpipan? Jag skulle vilja se hela bromsningen på papper där man jämför orginal vs Jaws inkl bsfc värden. Då får man svart på vitt hur org går mot Jaws.
Jag har läst dynoresearch piptester och där får man en grymt bra presentation av alla pipor vad gäller bromsdiagram bsfc utlåtande mm. I en av testerna hade Jim svårt att få effekt i Jawspipan och fick börja fippla med tändkurvan. Dynotech har kört flera piptester både med pcv och utan och jag skulle nog säga att min "resultatlista" skulle se ut enligt nedan.

1, SSI (modifierad orginalpipa) funkar bäst. Dock krångligt att skicka pipan till USA.
2, BMP
3, SLP
4, Jaws
5. SPI
Numera finns det färdiga SSI pipor att köpa i Sverige. Ej mod. utan nytillverkade. Se www.bergaspeedshop.com
 
Reactions: Slejp och trixa

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
267
83
Skellefteå
www.instagram.com
Emil spännande. Jag är faktiskt lite smått intresserad av en setup i titan från dom. Har mailat SSI men verkar ju inte som något företag "over there" går att få tag på den här tiden på säsongen.
 
Reactions: fleshball

Emil Linde

Medlem
6 mar 2016
21
5
3
Uppsala
Emil spännande. Jag är faktiskt lite smått intresserad av en setup i titan från dom. Har mailat SSI men verkar ju inte som något företag "over there" går att få tag på den här tiden på säsongen.
Emil spännande. Jag är faktiskt lite smått intresserad av en setup i titan från dom. Har mailat SSI men verkar ju inte som något företag "over there" går att få tag på den här tiden på säsongen.
Berga Speed Shop i Sverige har titan piporn i lager👍
 

RobbanSWE

Välkänd medlem
14 jun 2009
563
9
18
Umeå
Slp stage 3 med dubbla cylinderfotspackningar fungerar riktigt bra på Axys 800.
Men slutburken låter mer än önskat tyvärr.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag körde SLP pipa med originalburk. Fungerar klockrent. Har inte fått papprena på det så jag kan visa här men en kompis bromsade sin med original/SLP pipa (Original burk) och den gav 9hk på toppen och vad han fick höra av han som bromsade såg alla värden bra ut även med SLP pipan.
ps. Om någon är ute efter en SLP pipa i nyskick till 800cc 2018-2019 så skicka ett PM
 

4810moh

Medlem
4 mar 2010
33
9
8
Bromsade Axys 800 16 ca 200 mil med Bullydog och BMP pipa vilket gav + 10 hk mot original. Vi hade även min Jaws pipa som vi testade i samma maskin. Den gav ca + 5 hk mot orginal. Dock tappade Jaws i mellanregistret både mot BMP o orginal vilket gjorde att jag sålde Jaws o köpte BMP istället. Tycker Jaws pipan har varit väldigt temperaturkänslig. Kanske borde lindat den. Eller så var min pipa ett måndagsexemplar?? Kompisens BMP pipa är mycket mer stabil och känns ut att gå bättre vilket bromsningen bekräftade.
 

Emil Linde

Medlem
6 mar 2016
21
5
3
Uppsala
Låter rimligt. I Dynotech research piptester har SPI,JAWS,SLP legat klart efter bikeman men SSIs pipor ligger högst och vinner testerna.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
267
83
Skellefteå
www.instagram.com
Bromsade Axys 800 16 ca 200 mil med Bullydog och BMP pipa vilket gav + 10 hk mot original. Vi hade även min Jaws pipa som vi testade i samma maskin. Den gav ca + 5 hk mot orginal. Dock tappade Jaws i mellanregistret både mot BMP o orginal vilket gjorde att jag sålde Jaws o köpte BMP istället. .
Intressant!
Har du någon bild från dynokörningen? Alltså på resultaten.
 
Reactions: Emil Linde