Bänknings resultat hos nya APEX 2011!

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
hojj dra år helvette vilka förluster.
tycker det ökade vridet i motorn borde hjälpa till att behålla krafterna.
men är det där helt standard eller har dom gjort något?

man hör ju om fall när dom plockar ut jävligt mycket på mattan när dom fixxar å trixxar.
 

eron

Välkänd medlem
19 aug 2010
296
1
18
Boden
Ja den har 85hp på MATTAN. altså ganska mkt mer i motorn stora förluster i variatorer och kedjehus o.s.v
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Suck... mattbromsning tror inte så mycket på det.
Tester har visat att bromsa en motor efter variatorn är mycket svårt, pga att "motståndet" samt tiden för bromsningen påverkar variators arbete och därmed resultatet.
Sen så är inte boggien och matta inte gjort för att ta ut all effekt på vändhjulen som man oftast mäter på.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Jag tror inte på myten om attt varatorerna käkar en satans massa effekt, visst dom är inte helt effektiva men dom tappar inte bort hälften heller som en del tror.
Tar vi denna yama som ex så ska alltså enligt myten vaiatorerna och remmen på denna Yama käka upp grovt räknat 50 kW. Detta är inte lite effekt, jämför med en vedpanna i en villa! Och skulle man ta två små aluminiumbitar och en gummisnodd, (t.ex ett variatorsystem), och tillsätta 50 kW så skulle dessa snart reduceras till skrot...

Kedjehusets förluster kan man nog i det närmaste utelämna ur diskussionen helt. En kedjeväxel har trots allt i alla fall en verkningsgrad på minst 97% per steg så det är max några få kusar som försvinner där, (samma resonemang, tillsätt en massa effekt till kedjehuset och det skulle haverera omg).

Nå vart tar krämen vägen då? Svaret enligt mej är mattan, den är tung, går tungt, (friktion), suger upp energi genom hysteres varje gång den böjs etc. Det är bl.a på grund av denna hysteres högkammsmattor inte tål att köras fort, gummit suger upp energi och alstrar värme när det deformeras och ju oftare och mer det deformeras destå värre blir det.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Spännande, var in på Ty o kikade på vad folk spekulerar om.
-såg nån som var på G med dyno också.
sen lär 44 mattan vi får i swe gå ännu tyngre, men jag ser fram emot en underbar vinter :eyebrows:
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Här finns ytterligare en bromsning, denna gång på motorn jämfört mot förra årets modell. Dessutom en bänkning när EXUP är spärrat i öppet läge.



Och här är en PDF med massvis med text kring bromsningen, kurvor, data och EXUP info.

dtrapex11Exup.pdf
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tackar =) Rolig läsning!!!
Många som hånade EXUP tidigare förra våren, men det hjälper mycket bevisligen.

80HP vid inslags varv måste ju kännas riktigt godkänt för en standard skoter.. Mycket att åka med så att säga