Bästa 4-taktaren för en skoterklubb - ledsladdning etc.

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Vilken maskin för 60-80 tusen är att rekommendera?

Har bara provat VIKING RS en kort sträcka men inte vid sladdning av leder, men den kändes väl ok. Går dom varm lätt?

Annars verkar ju Bearcat ha funnits länge med 4-takt, är det något att satsa på?

Andra förslag?

Märkes***ar göre sig icke besvär, vill ha åsikter från folk som faktiskt provat!

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Vi har 2 st lynx/ski-doo yeti/expedition V800 i vår klubb.
Funkar fint och drar utav bara f*n(spinner inte loss i första taget),dock med sämre styrning om man drar tungt.
Går inte att jämföra med 2-takt i dragförmåga(min åsikt)
Jag har kört ca 150 mil med dom i vinter(gått totalt ca 200mil/st),och tycker att vi gjorde rätt val.
Dessa maskiner är av årsmodell -09,som då fick termostatstyrda fläktar till radiatorn under huven,så varmgång existerar inte.
Tidigare maskiner med 1000/1300 motorn ville gärna gå varm(misstänker att det inte fanns nån kylfläkt på dom)

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har i år sladdat med två stycken Bearcat, en -06:a och en -10:a
Måste säga att den nya modellen är grym, den äldre funkar visserligen bra men den nya drar verkligen som en oxe...
Den nya blir väl lite över er budget, men den äldre är dock inget dåligt val...
Det som kan vara bra att göra om man ska ha dom enbart som dragare är att vikta på dem i primären så att man får ner varven när man ligger och drar, onödigt att dom ligger och varvar 4-5000, dom orkar ändå på lägre varv...
Har då inga problem alls med att de blivit varma någon gång.

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Tack för bra svar. Bearcat -06 är ju inom budget också! Fanns Lynx/Ski-Doo 800 i dessa årsmodeller?

Är det annat man måste ha speciell koll på, tänker på variatorer och växellådor etc. Håller det?
Lager, dämpare och hjul i boggien etc. är väl samma skräp som på alla andra typer av maskiner misstänker jag...

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
lynx 59 yeti är ett riktig dragmonster, så min röst går på den faktisk, den har bara 80 hk men den går lika bra som rs vikingen med 120 hk och går mycke bättre ospårat men det var ju inte vad ni skulle göra med den dock, men den går riktigt bra måste jag säga

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Skulle nog satsat på en maskin med riktig lågväxel. Sen kan jag bara säjja som så att rotax V1000 har ett grymt vrid på låga varv, nästan lite för brutal ibland vid tillslag... :p

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Någon som har erfarenhet av bidrag till inköp av miljövänliga 4-taktare, brukar det vara möjligt och har någon ev. fått något sådant stöd till sin verksamhetr?

dennan

Välkänd medlem
5 mar 2008
168
0
6
32
Edsele
själv skulle jag rekomendera ski-doo explorer 800v som vi nyligen har köpt till en klubb här hemma. riktigt fin kryp och går riktigt fint.