Bästa begagnade all around skotern?

Engbergara

Ny medlem
11 maj 2015
2
0
1
Piteå
Hejsan!

Jag och familjen letar efter en skoter som både ska gå bra på leder men även vara rolig att köra i lössnö med. Stabil maskin, stark och lite längre sittplats. Ska kunna dra pulka.

Prisspann: 30 000-50 000

Tacksam för tips!

Mvh // Förstagångsköpare med viss skoter-vana

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.151
24
38
Jag skulle vilja säga att det där är en kombination som inte går att lösa så enkelt. Vad har du för referensramar då du säger att du har viss skotervana?

Vad har du kört tidigare? Finns rätt många modeller som är ett mellanting mellan ledmaskiner och lössnömaskiner, alla dessa kan dra pulka. Att den ska gå bra på leden men även vara rolig utanför är väl drömmaskinen för oss alla men det blir oftast en kompromiss däremellan.

Med stabil maskin menar du då stabil när du kör den (inget vingel) eller att den är rejält byggd som du aldrig kommer få fel på (nu pratar vi skotrar, de flesta blir det fel på förr eller senare)?

Stark? Kan vara allt från 600 - 1200 cc turbo fyrtakt till luftkyld 2 takt beror på vad man vill ha. Men låter som du skulle vilja ha en 800. Dock klarar sig nog 99% med en 600 speciellt om man är relativt ny till skoterkörning. Oftast lättare maskiner och är billigare både i drift och att äga.

Längre sittplats, jämfört med vad? Ska den ha dubbeldyna eller en "längre" enkeldyna som man eventuellt skulle kunna klämma dit 2 på?

Jag skulle tipsa dig om att åka runt bland handlare och kika på en modell som du skulle vilja ha, sen kollar du upp den modellen på nätet. Finns spaltmeter skrivet om varje modells för- och nackdelar.

Lycka till

kljodu

Ny medlem
12 maj 2015
2
0
1
Vatten hinken
Har kört Yamaha Nytro Xtx 1400 mil p aldrig haft nå problem. Kan sägas att jag efteråt ångrade mig när jag sålde den. Billig i drift å råstark, använde den till allt. Hård ledkörning, Kört ved, långa fjällturer, tripper med kälke och fisandes fram i 30km/h med familj och pulka. Billigaste förbrukningen som jag uppnått var förra våren i slutet på maj 1,42l/mil. Skall du ha en bra allround så rekommenderar jag xtx. Yammo Power.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nytro xtx blir väl svår att hitta i prisspannet, men en skaplig RS Venture borde man hitta. Fin komfort, skaplig i snö (särskilt TF) och bra att dra pulka med och sitta två på. Tung naturligtvis, liksom alla touringskotrar.

Yamaha blir det generella rådet till alla som inte kan så mycket/orkar bry sig - dels för att de i alla fall oftast blir väldigt nöjda och dels för att begagnade skotrar av andra märken är extremt exemplarberoende.

Och det finns ingen anledning att gå på något annat än fyrtakt idag.