Bästa boggi resp framvagn !

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Ni som provat flera av dagens maskiner vem anser ni ha bästa framvagnen respektive boggin samt körställning.
Då menar jag för hård körning typ Enduro/cross.
Motivera gärna ert svar. (och det kan vara från olika maskiner)

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Ingen ? kanske skulle posta i teknikdelen eller ?
Av vag jag läst så verker Lynx PPS ligga bra till och framvagn vet jag inte riktigt men IQ kanske hur är nya Arcticens framvagn ?
Är PPS mycket tyngre än dom andra Boggi:arna

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Håller med Vidgren, det går inte svara på denna fråga. Alla har vi olika körsätt och uppskattar olika funktioner olika. Även märkes***eri brukar ställa till det med sådana här frågor.

Själv anser jag att PPS inte borde nämnas i samma mening som "bra boggie", medans andra hävdar att det är det bästa som finns. Så att hitta en opartisk person som testat alla (de flesta) blir nog svårt.

Annars vann ju ZR1an många SM och VM med AWS 5 och TSL Boggiet. Detta borde göra dessa till bra kandidater för bra boggien. Men så har ju det utvecklats en hel del, så med dagens mått så håller de inte ribban speciellt högt.

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Ett snöre är dubbelt så långt som hälften av det.
Kan du utveckla varför PPS inte är bra, där har du ju en åsikt.
naturligtvis är ju inte nån bäst av alla men jag vill ha åsikter och en diskussion, det var ju några som monterade PPS på icke Lynxar var det för att den var kass ?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.235
1.074
113
Stora Blåsjön
Det är nog viktigare att ha rätt kalibrerade dämpare, än vad boggien heter...
Sen ang framvagn så ligger iqr:s framvagn/bulkhead bra till. Det tål då mycket stryk. Sen är faktisk pro-ridens bulkhead inte långt ifrån i hållbarhet om inte lika stark? Men framför allt så bör den va bra nog mycket lättare.
Så jag skulle inte bli förvånad om nya iqr blir baserad på pro-ride chassiet, typ Indy R eller något sådant :)

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Nu ska jag generalisera å det grövsta, håll i er.

De flesta som argumenterar mot PPS ägnar sig mestadels åt friåkning. Där blir PPS-boggiens kraftiga attackvinkel en otrolig nackdel. Som tidigare nämndes - en plog.

Pratar man däremot med de som gillar att köra enduro osv så är det väääldigt många som anser att PPS är the shit.

De PPS modeller jag har haft förmånen att känna på utanför ett chassi har dessutom varit jävligt tunga. Jag personligen har dock kört alldeles för lite PPS för att ha en bestämd åsikt.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Lite kul att det i varje tråd om boggies jämt blit tjafs om pps'en.. det hänger ju trotts allt på vad man ska ha den till.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.535
411
83
Malå/Adak
Tycker inte man ska glömma bort RCGn, i mitt tycke en ypperlig boggi. Inga Lynxboggis har hittils varit strålande i lössnön däremot, förhoppningsvis har det blivit bättre nu med 3900an då jag har en sån på ingång =)

Vilka andra boggis finns det? Yama har väl ingenting som ens funkar alls, AC har väl haft smala boggis i många år svåra att eftermontera på andra maskiner.... Polaris ProX/IQR boggis är riktigt bra, starka som få och går att justera in för vilket ändamål och beteende som helst bara man berkligen ger sej tid att göra det. Lite tunga är dom däremot , å andra sidan är inte Lynxboggina lågra lättviktare heller.

Frågan är väl vilken typ av boggi du är ute efter, en lössnö eller en bombarboggi?
-Bombare, Lynx eller Polaris
-Lössnö, Polaris eller AC eller möööjligen Doo är mina tips.

Ponera att jag skulle modernisera en gammal Gen II Polaris så vore mitt förstaval att hinka i en RCG, gärna med 440-dämpare.