Bästa friåkningen i dalarna med omnejd?

peer

Välkänd medlem
31 maj 2009
178
0
6
Saxdalen
vart har vi den bästa friåkningen i dalarna och runtom kring? ös på med tips.så länge du inte håller alla ställen hemliga:) berätta gärna varför du tycker en plats är särskilt bra, vilken typ av teräng. Öppet, skogstrångt, klättring osv.
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Jag försöker verkligen inte att vara dryg nu, men all den info får du om du sätter dig med en bra terrängkarta. Jag tycker nästan att det är det roligaste med just " friåkningen". Bara ett tips ;)
 

peer

Välkänd medlem
31 maj 2009
178
0
6
Saxdalen
Jag försöker verkligen inte att vara dryg nu, men all den info får du om du sätter dig med en bra terrängkarta. Jag tycker nästan att det är det roligaste med just " friåkningen". Bara ett tips ;)
tycker verkligen inte jag får "all den info" genom att studera en terräng karta. skulle väl desutom ta ett par år att lus läsa kartan över hela dalarna för att ta reda på exakt hur det ser ut överallt. därimot är ju kartan perfekt att studera efter att man fått ett tipps. och det var just sådana tipps jag var ute efter.
inte ser man aktuella snöförhållanden på platserna heller!
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Ok, då enas vi om att vara oense. Senaste åren har vi bara suttit och granskat kartor och på så vis hittat riktiga smultronställen. Visst har man haft en bom någon gång också, men det hör till. Snödjup kollar man efter att man hittat vad som verkar vara ett hett ställe på kartan. Det bästa med att själv leta upp hotspotsen istället för att höra om dem ryktesvägen är ju att det allt som oftast är helt okört. Men visst att be om grymma friåkningsområden på ett forum är typ som att fråga efter det bästa fiskevattnet, tror du att du är den enda som läser svaren? Hipps vipps står man på armlängds avstånd från en massa annat folk och funderar varför fisket dessutom suger. För hur kan du egentligen veta att fisket är bra..
Gör som du vill, jag ville bara ge dig ett tips i all välmening.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Ok, då enas vi om att vara oense. Senaste åren har vi bara suttit och granskat kartor och på så vis hittat riktiga smultronställen. Visst har man haft en bom någon gång också, men det hör till. Snödjup kollar man efter att man hittat vad som verkar vara ett hett ställe på kartan. Det bästa med att själv leta upp hotspotsen istället för att höra om dem ryktesvägen är ju att det allt som oftast är helt okört. Men visst att be om grymma friåkningsområden på ett forum är typ som att fråga efter det bästa fiskevattnet, tror du att du är den enda som läser svaren? Hipps vipps står man på armlängds avstånd från en massa annat folk och funderar varför fisket dessutom suger. För hur kan du egentligen veta att fisket är bra..
Gör som du vill, jag ville bara ge dig ett tips i all välmening.

Jag håller helt med dig. Köra efter karta är så fruktansvärt roligt! Vi knappar oftast in en punkt på GPSen och sen drar vi. Hittat dom mest fantastiska platserna på det viset.

Men till topic, jag och några polare åkte med guide i Gördalen förra vintern. En kille som är född och uppvuxen och som kan varenda lite vrå i Gördalen. Ska man åka bra friåkning, skaffa en guide som kan området.
 

peer

Välkänd medlem
31 maj 2009
178
0
6
Saxdalen
Ok, då enas vi om att vara oense. Senaste åren har vi bara suttit och granskat kartor och på så vis hittat riktiga smultronställen. Visst har man haft en bom någon gång också, men det hör till. Snödjup kollar man efter att man hittat vad som verkar vara ett hett ställe på kartan. Det bästa med att själv leta upp hotspotsen istället för att höra om dem ryktesvägen är ju att det allt som oftast är helt okört. Men visst att be om grymma friåkningsområden på ett forum är typ som att fråga efter det bästa fiskevattnet, tror du att du är den enda som läser svaren? Hipps vipps står man på armlängds avstånd från en massa annat folk och funderar varför fisket dessutom suger. För hur kan du egentligen veta att fisket är bra..
Gör som du vill, jag ville bara ge dig ett tips i all välmening.
vet inte om vi är så oense om det. jag förstår vad du menar och min tanke men tråden var inte att vi skulle gå in på detaljer och avslöja grymmaste bäckravinerna mm. med exakta gps kordinater. tanken var att se det lite större. är någon ort mer lämplig än andra tex.?