Bästa led 440'in från 00 och uppåt.

J

JagLuktarGott

Bästa 440'n för Ledkörning , ( 2000 --> ) ?

Vilken 440 är den bästa om man vill piska led med den, och inte bara köra bana ?
Har hört att vissa nya 440'is inte ens går att köra på led pga bensin förbrukning och för mycket skruva.

Mao. vilken är den bästa och rappaste 440'in om man vill kunna köra led och samtidigt slippa skruva ihjäl sig ?

Senast redigerad av en moderator:

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
Jag har en rev 440 03 å den fungerar bra på led och den tar inte så specielt mycke bensin den enda nackdelen är 20 liters tanken

TommyBrand

Välkänd medlem
19 feb 2006
118
0
6
Mora
en kompis har en edge xc 440 sp 00 jag tycker att den är pigg som satan.. har skithärliga dämpare.. utan att ljuga så ha jag säga att han hänger på en annan kompis rmk 700 utan problem upp till närmare 100.. han har haft den här sesongen och åkt i snitt minst 5-10 timmar i veckan och han har inte ens behövt byta stift.. den har gått och gått och gått... en kanonskoter, hade jag haft råd hade jag köpt den utan att tveka..

M

Mxz X 440

Har en Ski-Doo Mxz X 440 -02, och kan då varmt rekomendera en sådan till vem som helst som söker en kompetent led/lek maskin.
Drar inte mycket soppa, styre, körställning och dämpare är underbara.
Helt enkelt en kanon maskin, lätt bästa jag haft.
Kan säga att jag kör endast led o lek, ej cross/bana.
Enda och invända på skulle då vara att man inte har separat olje smörjning.
Men det har väl ingen 440.

M

Mxz X 440

Glömde skriva att den har stor tank original också, ca 40 L.

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Men varför itne köpa en 600 iställe då? :) Lixom köper du en 440 måste du ge den mer underhåll än en 600

J

JagLuktarGott

Mjo det står mellan en 440 och en 600, har speciellt kollat på 440x faktiskt!
men ja har hört att det är mkt underhåll, och kolvbyte ofta (?)
Men lederna här är inte god för över 110 särkilt ofta, inte ens om man är grym på att köra. så ja söker mer axx,lek och hopp skoter med så lite mek som möjligt, men lite håller man ju alltid under dom, självklart. men inte för mycket! :)

M

Mxz X 440

Kolv byte ofta på 440 är bara skitsnack, iaf på nyare.
Och speciellt om du inte tävlar.
Har hört/läst på andra trådar att det är ringarna man får byta ibland om man ska ha ut precis 100% av kraften alltid, inte kolvarna.
Det du är ute efter (ax, lek o hopp) tror jag Mxz X:en passar perfekt.
Hellst med en 38mm matta eller högre också.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.274
82
48
Övik
Joo ringar kan ju vara bra o byta på sommarn då man ändå inte har nåt bättre för sej..

Virre

Välkänd medlem
9 jan 2006
628
0
16
Kiruna
Jag tycker att du ska vänta med å köpa skoter till nästa år för då kommer ju ski-doo med en 600 sdi HO på ett 440 chassi det tror jag kommer att bli en rikgtigt fin skoter för lek å tävling

J

JagLuktarGott

Tack "Mxz X 440 Gäst" blir nog en mxz x 440 01-02 :) har hört att det ska vara sjukt fina skotrar, äckligt bra axx med, och det borde väll du veta som har en ? :)

M

Mxz X 440

Ja, jag är då tok nöjd med min "pärla", kan då nästan garantera att du inte kommer att bli besviken om du köper en sådan.
Vet inte om det är några speciella skillnader på -01, -02 modellerna, men jag skulle då satsat på en -02 om du bara hittar en sån till salu, till rätt kurs.
Det är ju sista årsmod. av "gammla" chassit, så den borde ju vara mest färdigutvecklad då, bara en tanke.
Såg förresten en Mxz X med en 800 snurra i, till salu på blocket, den skulle nog också vara fin...mycket vill ha mer, heter det väl...:D

Mxz X 440/800 om du är sugen tycker inte att det var helt fel kurs på den där...

J

JagLuktarGott

Jaa, den verkade inte helt fel, men det blir väll ett par extra kilon med den där motorn :b själv letar jag något lätt ;) men du, har du några exempel på skotrar du drar och hänger på osv ? skulle vara kul att veta bara :)

M

Mxz X 440

Har inte tävlat så mot några andra skotrar direkt, men jag tror inte man blir avhängd av typ någon annan skoter iaf upp till 100, och lite till...kanske.
På leden tror jag man hänger på det mesta också...men det beror ju så mycket på föraren och hur maskinen är inställd o så...
Men som sagt, tror inte du blir besviken om du hittar en fin en.

Tobbis

Välkänd medlem
22 apr 2006
152
0
6
Sveriges mitt
Jag ser att ni skriver om att man hänger på större maskiner med en 440. Jag kan då tillägga att jag känner en kille som kör 440 och han drar mycket större maskiner än 440 på led. Dom han brukar åka med är rent sagt "Galningar" när dom kör skoter och tydligen är han värst eftersom han drar dom. Men det är på led, och jag vet inte hur det går på öppna områden, kan tänka mej att det är tvärtom då.

Själv har man ingen skoter. (Än iaf.) Men jag är riktigt sugen på en Mxz x när plånboken tillåter. Men om det blir någon i vinter så blir det nog en lite billigare skoter för min del. Får se vad det blir.

J

JagLuktarGott

haha, gammal tråd det här! :) nu har jag köpt min jäkla 440, och jag är skitnöjd!
En Lynx 440 Racing årsm 00 med 330mil på mätarn blev det till slut!
och jag kan inte göra något annat än att rekommendera än sålänge! :D