Bästa oljan?

hoveermo

Aktiv medlem
10 nov 2012
58
0
1
Hovermo/Östersund
tjena

Är ute efter den bästa 2-takts oljan att köra på min polaris 800 ves
har hört att archoil ska vara en riktigt bra olja och mobil1

men vad rekommenderar ni?

JOK

Välkänd medlem
22 aug 2013
442
2
18
Norrbotten
Lakkapää säljer Teboil 2Tsnow för 249kr/4l, en helsyntet som uppfyller E-tec kraven och har funkat kanon för mig.

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Aldrig hört archoil. Och ja du bästa oljan, det är svårt. Ungefär som vilken mat e godast :)

Min iqrr har gått 4tkm på Polaris Ves gold.
2tkm på q8rs extreme.
1tkm på castrol snow race 2t
Nu denna säsong skall jag köra på Motul snow power.

Har även kört motul i en Lynx racing + rev 440 + ac F5. Har även kört rotax oljan som var på vita 4L burkar för 10 år sen, i en g-type å lite andra 2t saker.. Ingen skoter etc har skurit p.g.a oljan ännu.

Polarn körde q8rs extreme 2 säsonger i sin Cat xc600, nu kör han Teboil 2t snow.

Btw jag blandar alltid 2-3% olja i sista 5 litrarna bensin innan sommarn, för att smörja veven+lagren bättre när den skall stå..

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Senaste 40l tvåtaktsolja jag använt är Teboil och den tycker jag funkar fint. Inget onormalt mycket kladd/sot och ryker/luktar inte så farligt.

bybon

Välkänd medlem
27 feb 2011
227
0
16
Harbo
jag har kört massor av liter olaja av märket eurol fourmax 2T
den e skitbra MEN.. är det minus 20 så får man ta hjälp av grannen när man ska draigång skotern!
verkar som om det gäller flertalet bra oljor som inte är avsedda enbart för skoter
av denna anledning bytte jag till ves gold+ (hittade dessutom en bra inköpskanal)
och har nu kört upp ca 50 liter av den och startproblemen är borta
motorerna är lika fräscha vid inspektion som med den "gamla" oljan
dock kladdar avgasportarna igen lika fort!
så det verkar vara en bra olja
en positiv effekt till är att oljetanken håller sig snyggare både på in och utsida?!?!?!
jag fortsätter med ves ojan till första raset kommer
då får jag analysera på allvar och se om det är oljerelaterat!
Tycker dessutom att ves oljan luktar helt ok!

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Senaste 40l tvåtaktsolja jag använt är Teboil och den tycker jag funkar fint. Inget onormalt mycket kladd/sot och ryker/luktar inte så farligt.
Bara en nyfiken fråga, tänkte du köra Teboil i din m8000 också? Tänkte du har ju lite erfarenhet vad gäller motorer med apv :D

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
Bara en nyfiken fråga, tänkte du köra Teboil i din m8000 också? Tänkte du har ju lite erfarenhet vad gäller motorer med apv :D
Har då kört med den i mina tidigare skotrar utan problem å två kompisar kör då sina AC 800.HO med den oljan å har inte haft några konstigheter. Men om det inte är lämpligt på något vis så säg till för det e snart dax att köpa en ny dunk.

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
jag har kört massor av liter olaja av märket eurol fourmax 2T
den e skitbra MEN.. är det minus 20 så får man ta hjälp av grannen när man ska draigång skotern!
verkar som om det gäller flertalet bra oljor som inte är avsedda enbart för skoter
av denna anledning bytte jag till ves gold+ (hittade dessutom en bra inköpskanal)
och har nu kört upp ca 50 liter av den och startproblemen är borta
Kör alltid in ny polaris med delsyntet, har använt polaris blå delsyntet dom första 20milen, både i injection tanken&första tanken bensin en extra bland.på 2%.
Sen går jag över till ves gold,blir som natt&dag å starta kall motor, med halvsynteten vid kallstart käns det som att motorn är 10ggr.tyngre å dra runt.
Tror att dom flesta oljor idag är bra&en syntet olja underlättar jäkligt mkt. när det är start i kallare väder.
En olja jag använt tidigare mkt.av är motul.s 2-T, funkat mkt.bra&ryker inte så mkt.(under 300kr för 4lit.)

Mattias.o

Välkänd medlem
19 maj 2012
108
0
6
Jag har kört triboron en längre tid funkar kanon varken ryker eller osar moppepojke 👍