Så dålig som summiten är på led är boondockern i snön...båda funkar på båda ställena. Det jag menar att det man får kompromissa bort för det ena vinner i det andra. Vår ena summit är en -13 (146") och den är vinglig på led men det är inga problem att hålla lite tempo. Det känns värre än det är, i början i alla fall. Efter att ha kört grannens fd boondocker (-14 3700) en stund och hoppat emellan till summiten så kände jag att fördelarna summiten hade övervägde nackdelarna för vår körning (mestadels ospårat). Summiten var enormt mycket lättare att bryta runt i snön och framförallt hålla på skrå vid tex myrsurf tack vare smalare framvagn och t-motion. (kör man efter en stenhård sjö med summiten och lutar sig lite fel så går den på skrå så länge du känner för det och jag fick känslan att man inte gjorde det med boondockern. Den var mer lik min gamla nytro i bångstyrighet). Nu har du kollat på 3900 och den har väl smalare framvagn än 3700 standard så det kanske är mindre skillnad. Inför köpet av t3:an så kollade jag runt på allamöjliga maskiner och på Oktan tyckte de att man kunde jämföra Ski-Doo Freeride och Boondocker bättre i hur de var i karaktären. Jag har sämre koll där för jag har aldrig testat en freeride och då hade jag heller inte testat någon boondocker så jag gick på det säkra före det osäkra och tog en t3a.
Angående Summitar och ledkörning så gjorde jag en annan upptäckt i helgen. Jag har även en 154" T3a och de har ju RAS2 framvagnen och i helgen hoppade jag emellan våra summitar när vi var ute och T3an är finare på led än den andra. Den är mindre tippig och nervös på just led. Nu skiljer det ju en hel del i miltal mellan dem också så 146:ans dämpare lär ju vilja ha en service då de har gått en sissådär 680 mil (t3:an ca 60 mil) eller så och jag såg att fjädrarna var på mjukaste läget vilket garanterat påverkar. Men RAS2 framvagnen ska väl vara bättre på led tydligen än föregångaren.
Du får testa de olika modellerna och se vad som passar dig bäst.