Bästa skotern för djup lössnö? 30 000 - 60 000

Plastanka1

Ny medlem
5 feb 2013
4
0
1
Kåge
Hej!
Funderar på att köpa en skoter inför nästa säsong.
Jag söker en skoter som är rapp och går bra i djup lössnö, blir också endel körning efter sladdad led men först och främst ska den gå bra utanför leden :)
Någon sm har något förslag? vad är bäst för den pengen? för och nackdelar med den skotern?

Mvh
Plastanka1

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
Summit Xrs 800 -07! 151hk och i dagens läge kan du hitta några relativt billigt också! Går otroligt bra i lössnö, vill du inte fastna så gör du inte det :) Och ett stort + är ju att det finns huuur mycket delar som helst till rev-chassit om någonting skulle gå sönder. Går även utmärkt att köra efter led med, men det märks ju att det är en lång maskin (151") sen har du ju stora tunnelkylaren så den går inte varm lätt heller. Nackdelen med skotern är att du inte hittar en eftermarknads matta så lätt om det inte går att sätta en som är 153".

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Skulle vilja säga att M7an är bäst i den prisklassen och har du tur så kan du ju även hitta den "gamla" M8an.
Varför? Jo för att den tar sig helt enkelt fram bäst och är bra mycket mer lättkörd, än vad dom andra märkena har att erbjuda.
Sen sitter det ju även en ganska skottsäker motor som går som ett troll;)

Men gillar du att plocka isär motorn efter 300mil, så är ju brp bra...

Är du inte effekt tokig... Så är även polaris RMK 600 riktigt bra.

Så vill du kunna köra lite brantare, välj M7an och annars kan du välja rmk'n.

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Jag står på Jonte96s sida, jag hade valt en 153" M7a eller en nyare M8a om jag hittade en sådan till rätt pris. Är faktiskt själv sugen på att byta upp mig till en M7a nästa år... :)

Brps 800 säger jag inte mycket om, men jag har inga bekanta som ägt en med goda erfarenheter angående hållbarheten och jag har inte ägt någon själv heller.
Polaris 600 motor verkar vara riktigt fin, men den jag har själv är inte original på en fläck så jag har ingen egen erfarenhet av dem heller. Skulle dock heldre välja en av Polaris 600 än en av deras 800or innan -11 då jag läst och hört mycket negativt om dem. :)

tobbe-e

Aktiv medlem
9 mar 2011
90
0
6
Sundsvall
Jag står på Jonte96s sida, jag hade valt en 153" M7a eller en nyare M8a om jag hittade en sådan till rätt pris. Är faktiskt själv sugen på att byta upp mig till en M7a nästa år... :)

Brps 800 säger jag inte mycket om, men jag har inga bekanta som ägt en med goda erfarenheter angående hållbarheten och jag har inte ägt någon själv heller.
Polaris 600 motor verkar vara riktigt fin, men den jag har själv är inte original på en fläck så jag har ingen egen erfarenhet av dem heller. Skulle dock heldre välja en av Polaris 600 än en av deras 800or innan -11 då jag läst och hört mycket negativt om dem. :)
Jag skulle tvärt emot vilja påstå att polaris motorer från -09 är bland de mest pålitliga 800'orna hittills..
Gör några snabba sökningar bara på forumet så ser du allt gott om dessa..
Just -08 har jag för mig däremot var lite sämre om jag inte är alldeles fel ute dock.

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
29
Dvärsätt
Jag skulle tvärt emot vilja påstå att polaris motorer från -09 är bland de mest pålitliga 800'orna hittills..
Gör några snabba sökningar bara på forumet så ser du allt gott om dessa..
Just -08 har jag för mig däremot var lite sämre om jag inte är alldeles fel ute dock.
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=56319

Snabbsökning..
Hitta dock också att de flesta säger att de går som ett skott tills de pajar.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.529
409
83
Malå/Adak
För dom pengarna skulle jag försöka hitta en M8a eller kanske en tusing.... jag avskyr egentligen M-chassiet men dessa maskiner verkar vara, (för att vara en skoter), skottsäkra och jag kör hellre en skoter jag inte riktigt trivs på än skruvar i en annan.....

Polaris
Ge faan i CFI 800 oavsett årsmodell, om du nu inte får en -12a för 60 papp....
CFI 700an -07 och frammåt är däremot en kanonmotor, så en RMK700 av dessa årsmodeller är ett väldigt klokt val. Lite klent bestyckade på fjädringsfronten dock
Polaris med CFI 600 och 600HO funkar också bra, dvs alla IQ RMK 600.
Undvik alla Switchback -08 och frammåt, går inte i snön alls. För att krångla till det ytterligare så är däremot Switchback 600 -06 och -07 bra, det är samma chassie och boggi som RMK dessa år, och hittar du rätt modell så har den bra fox clickerdämpare runt om.

BRP. Vet egentligen inte om jag kan rekommendera någonting alls i den prisklassen, absolut inte -07 Summit XRS, den 800an gick väl aldrig att få att gå som det var tänkt.... Möjligen någon REV Summit 600a.

niilsson

Välkänd medlem
9 aug 2011
498
0
16
uppe i norr
BRP. Vet egentligen inte om jag kan rekommendera någonting alls i den prisklassen, absolut inte -07 Summit XRS, den 800an gick väl aldrig att få att gå som det var tänkt....

Kan du specificera dig? Var med polaren i en stuga för ngn helg sen och min skoter havererade, så jag fick nöja mig med att åka med honom.. Vi åkte 2 pers på skotern upp för backar där en assault 155" kämpade sig upp, inte för att det gick så lätt för oss heller men vart går det lätt upp för backar när man är 2 på skotern?

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
bästa lös snö maskinen ja kört är tammetusan lynx forest fox flyter bra på snön lätt å burka med smal mellan skidorna tar bäst mellan träden går billigt går åka två back elstart,, kör aldrig fast, väger ingenting å bäst av allt den går typ på luft =) lätt å repa också

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
bästa lös snö maskinen ja kört är tammetusan lynx forest fox flyter bra på snön lätt å burka med smal mellan skidorna tar bäst mellan träden går billigt går åka två back elstart,, kör aldrig fast, väger ingenting å bäst av allt den går typ på luft =) lätt å repa också
Men är inte så rolig.

Saxzor95

Välkänd medlem
27 mar 2011
410
0
16
Utanför Älvdalen
För det är ju jävla fint krut i den och as rolig att köra. :p