bättre backshift.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Jag har en Mountain Cat 600 136'' -02 som jag skulle vilja hade bättre backshift. Dvs att när jag trycker in gasen så ska variatorn liksom växla ner och svara bättre. helst så billigt som möjligt då jag går skola å inte har så mkt pengar.

Fick ett tips på att de kunde funka om jag spänner fjädern i variatorn lite. Nån som kan förklara vad som händer vid olika ändingar?

tack på förhand.
//Mikael
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
spänner du fjädern så kan det liknas vid att ha en bil med automatlåda som drar längre på 1an/2an innan den växlar upp...
kanske en dålig liknelse men ändå..
man förstår bäst genom att prova sig fram, anteckna orginal/vad du börjar med så kan du alltid börja om på noll igen!
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Backshift är inte att den växlar ner när man trycker in gasen och på så sätt accar bättre.
Det är alltså ingen "kick down".

Utan det är när man släpper gasen så ska variatorn snabbt växla ner så att när man ger gas igen så är variatorn på en lägre växel.

Snabbare backshift får man enklast genom att antingen ha en flackare helix eller hårdare spänning på sekundärfjädern.
Du har fått ett bra, billigt förslag. Spänn fjädern max, testa om den då "svarar" bättre.
Annars kanske du måste byta fjäder eller helix.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Hårdare fjäder i primären för att kompensera eller flakara helix som nämnts tidigare. Brukar dock oftast inte märka någon skillnad i maxvarvet om man spänner fjädern 1snäpp och det brukar ge ett enormt lyft för backshiften.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Lyfter den här tråden igen med en liten fråga.

Vad finns et för fjädrar som är styvare än org, altså vilja färger är de? Har som ingen koll på vilka färger som är hårdare lr mjukare. Mågon som har nån fjäder att rekomendera?

Ungefär vad får man ge för en ny fjäder?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
du ska ha en röd/vit std , det är en hård fjäder (näst hårdaste, grön är hårdast) som fungerar kanon på tex min F7 EXT , jag är övertygad att den inte är problemet (om den inte har gått av ) , du har väll gått igenom så inget är slitet å rengjort båda variatorerna ? viktarmsbussningarna tex är slut efter 200 mil ....
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
du ska ha en röd/vit std , det är en hård fjäder (näst hårdaste, grön är hårdast) som fungerar kanon på tex min F7 EXT , jag är övertygad att den inte är problemet (om den inte har gått av ) , du har väll gått igenom så inget är slitet å rengjort båda variatorerna ? viktarmsbussningarna tex är slut efter 200 mil ....
Har inte gått igenom den än. har inte tagit fram skotern än å börjar fixa med den då jag vill ha alla delarna hemma först då jag måste få den klar så fort som möjligt när jag väl börjar då farsan måste få tbx den biten av garaget så fort som möjligt då han har en lite pressad tidsplan på en av bilarna..

Då lär nog dom vara slut.. men har inte märkt av nått ''fel'' med variatorerna.. Vad kostar de att byta slitdelar i en variator?
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.
Håller med odysse. Standard fjädern bör räcka, men prova och spänna kan man väl alltid göra. Har provat med en ett steg hårdare fjäder och ja det skulle nog vara intressant om jag körde extrem bergsåkning hela tiden. Men det gör jag inte. Det blir trots allt skapliga sträckor på både leder och sjöar. För det är standard klart mer användbart och intressant.

Sekundär variator:
p/n color rate@1 7/16in.
0148-176 Black 42lbs
0648-010 White 58lbs
0648-012 Blue 79lbs
0148-227 Yellow 92lbs
0648-114 Red/White 113lbs
0748-025 Green 157 lbs


En intressant läsning om variatorer även om man måste tänka på att det är lite reklam för just deras saker.
http://www.sledgear.com/hcx_shift_tech.htm


Primär variator
p/n color rate@2 9/16 in. rate@1 5/16in.
0646-148 Red/Blue 53 224
0646-150 Silver 72 188
0646-149 Red 74 228
0646-147 Yellow/Green 114 267
0646-155 Purple 121 240
0646-229 Yellow/White 122 285
 
Last edited:

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Har inte gått igenom den än. har inte tagit fram skotern än å börjar fixa med den då jag vill ha alla delarna hemma först då jag måste få den klar så fort som möjligt när jag väl börjar då farsan måste få tbx den biten av garaget så fort som möjligt då han har en lite pressad tidsplan på en av bilarna..

Då lär nog dom vara slut.. men har inte märkt av nått ''fel'' med variatorerna.. Vad kostar de att byta slitdelar i en variator?
jag märkte inte av ngt fel med på den ZR 600 -98 jag körde en gång , efter inspektion visade de sig att bussningarna var så slut att det börjat nöta i vikten ! viktarms bussningarna är billiga , bengan brukar annonsera om dom , rullarna är dyrare å framförallt jobbigare att byta .....

Randy nouis är oerhört kompetent dessutom riktigt trevlig var föresten å hälsade på honom i måndags .... :aetsch: