bättre bett i ext 530?

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Jag undrar om v-kit, eller någon form av omviktning av variatorn på gammelskotern kan vara någon mening?

Har fått höra det tidigare, och sett andra prata om det, och tittade själv lite på internet, men kunde inte hitta så mycket matnyttigt som jag själv ser det, med min lilla tidigare erfarenhet.

På internet har jag hittat V-kit till 91'ans wildcat 700, vilken jag antar är närmast min 530 i spec, variatormässigt dvs.

Jag har funderat på att byta fjäder i sekundären då den redan nu är i hårdaste läget, så att man får lite spelvidd på justeringar längre fram.

skotern har idag väldigt mjukt tillslag och jag kan starta var som helst utan minsta mattspinn, eller ryck. den växlar mjukt och fint, men vill när man kör på sjö växla ut och så skotern sänker varven, (på hårdspår dvs) eller "slira" på remmen så att man from 2/3 gas till full inte märker minsta skillnad ( i lössnö, 1dm och uppåt) på hårspår gör den kanske 140-150 efter mätarn och bredvid spåret kanske 80-90 på 2/3 till full gas.

Det jag under sommaren gjort på skotern är. Bytt matta till 25mm fullblock, (satt 18mm tidigare, sliten till ca 15mm kamhöjd) monterat nonslip drivhjul då mattan kuggade över oavsett hur hårt spänd den var. ( den gör så när boggien fjädrar ihop.) drivhjulen var slitna och för att minska risken med överkugg blev det nonslip. sen är styret höjt och dynan på väg att höjas lite. men det skulle vara trevligt att kanske få den att kännas lite rappare, den behöver inte toppa så fort, jag kör inte fortare än 80-100, och mest i tätare terräng. vassare vid start och upp till 50-70kmh skulle vara trevligt. Men eftersom jag själv inte hållit på före förra säsongen, så skulle jag vilja ha tips och råd.

//Dennis

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
En styvare fjäder i primären gör mycket skillnad :eek: Till och med Surprowlern kunde lyfta lite skidor innan chassiet gick av.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Snarare något man gör på garageuppfarten under tiden polaren skall få igång sin gamla SW440 :p

Värt att testa iallafall ;)

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Fan då har jag problem, känner ingen med en SW440... hehe

Men då ska jag testa fjäderbyte när jag kommer hem. =D

Tack för svar =D