Bättre skidres med Sxr 600 -01

Norrman

Medlem
21 nov 2007
6
0
1
Skellefteå
Har nyligen införskaffat en Sxr 600 -01, men tycker det känns lite tråkigt med mycket skidtryck och att hela tiden skrapa skidorna i backen. Nu vill jag ha lite tips på vad jag kan byta eller ändra för att resa bättre. Jag har fått höra att det kan vara skadligt för skotern att släppa på balataremmen, men också att man kan byta några klackar i boggien, vad kostar sånna klackar och vad finns det för för/nack-delar med dessa olika metoder?

Tacksam för svar :hello:

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
några klackar sitter inte i yamaha boggien utan det sitter två controlstag längst bak i boggien.det är dom som håller boggien kopplad.
så genom att byta ut dessa mot justerbara rods sk quickrods får du mer viktförskjutning och lägre skidtryck och därmed mer res.
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=15563&highlight=quickrods
viper har justerbara original som passar.
annars kan du köra utan "rods" ,men mest troligt kommer den rappa över på mattan.

vill du veta mer så prova på sökfunktionen.

Last edited:

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
ja jag kör utan ballarem på min mxz 440 f 99 och inte har det hänt nått men kolla på "fråga leden" sen bläddrar du ner där så ståre ett inlägg jag frågat om 440:ins ballarem

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Det är en viss skillnad på en Lynx boggie och en Yamma boggie.

Och köra utan balatarem fungerar säkert ett tag, tills främredämpare i boggien packar ihop och dör. Balatan är bl.a till för att stoppa boggien _innan_ dämparen går i maxläge eller att boggien tar stopp på ett mer metalliskt sätt.

Köra utan balata på Yamman orsakar en massa mattrapp vilket inte är så kul, samt även risken för pajjad främre boggiedämpare ökar.