Böjda blad i Turbon..? Problem..?

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjena,

Fått rätt kurs på en turbo.. Dock med denna deffekt:



Går det att böja tillbaka bladen, eller rent köra med dom som de är?

Lager o allt är okej enl säljaren.

Turbon i fråga är en Garrett 2781R

//Rasmus
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Ingen expert på turbos, men bladen måste nog fixas. Blir nog en väldig obalans eftersom dom ser ut att vara lite olika böjda. En turbo snurrar ju löjligt fort.

Men är den väldigt billigt och du kollar med någon turbofirma vad dom tror så kanske...
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Om du ska renovera den så rekomenderar jag Turbotech i strömsund :) Dom är utan tvekan bland dom bästa i sverige på att renovera turbosnurror. Folk från hela sverige åp grannländerna skickar sina dit för renovering :)
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Ojojoj jag skulle aldrig köra med den där....

Ser impellerna ut sådär så är de mkt möjligt själva axeln är skadad (pratar om egen erfarenhet).. finns det möjlighet att känna på axeln? Där ska vara lite glapp i sidled, men inte för mycket. sen kan du försöka dra hjulet utåt lite, och det ska INTE gå... Då är det tack å gonatt =/

Sedan böja tillbaka dom är bara dumt.. vad händer om du böjjer en tunn plåt fram å tillbaka? Tillslut går den av :), du kan ju gissa vad som kan hända när turbon snurrar i typ 20k rpm, ajaj =)

Renovera vet ja inte vad de kostar eller vad du får ge för turbon, men jag personligen hade sökt efter ny :)

/F
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Hade aldrig funderat på den där turbon det vore om du får den för en femma i sådana fall.
Tänk vilken ***** centrifugal kraft en turbo skapar och ser turbinbladet utsådär så kan du tänka dig att resten av turbon är i en enorm obalans.

Kan sluta i ett ordentligt haveri smäller turbinen när turbon snurrar vilket den gör i cirka 20k RPM så kan det sluta riktigt illa. Vart med om ett sådant haveri vars hela turboaggregaget exploderat och slutade med spräckt motorblock på köpet. Man kanske inte tänker på det men det är enorma krafter du sysslar med så minsta obalans kan sluta illa.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
De där är en kullagrad va då ska de glappa in och ut men inte upp å ner. skulle nog köpa de ändå för rätt kurs och bytt komp hjulet och fått resten uppkollat. har förresten böjt tillbaka några blad nu va de inte lika mkt som detta men de går att böja tillbaka om man värmer lite.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jag håller med Andersson och Fredrik. Skulle aldrig köra med dom bladen även om du böjer tillbaka dom, du får dom aldrig helt raka! Och som dom säger är det hiskeliga krafter i en turbo så bara att ett av bladen inte är rakt orsakar obalans = inte bra.
Vad är det för pris på den? Detta måste du byta, men är turbon billig samt att det är billigt att repa den så är det ju inget att fundera över.