Back problem trail touring

Hazzard

Medlem
8 jan 2011
14
0
1
Sälen
Hejsan
Har en trail touring 1996 som ett lager havererat på. Driv axeln hade då ätit sig in i godset och fått en felaktig vinkel . Andra änden av axeln går in i växelhuset.
Vet inte om det har något samband men när lagret var bytt, så slutade backen att fungera. Verkstan sa då att eftersom axeln hade vart sned så hade backkugghjulen slitits snett. När de försökte lägga i backen så blev det bara ett skrapande ljud som enligt dem beror på att backdreven inte går i varandra.
Det skulle kosta nästan 10000 kr att få det fixat eftersom det inte finns några pirat eller beg att fixa. Tog då hem skotern istället och rev själv isär växelhuset ikväll. Nog var det stora backdrevet lite naggat på ena kanten men tyckte absolut inte att det kunde vara felet.
Efter mkt funderande så monterade jag dit allt utom kåpan (tog bort fjädern till stora backdrevet och ställde det manuellt i "backläge"

Startade skoter och upptäckte att det inte alls var från de dreven ljudet kom. Det var det lilla kedjedrevet som det lilla Backdrevet ligger emot som helt enkelt
Kuggade över mot kedjan.

Spände då upp kedjan hårdare tills den inte kuggade över mer. Nu är allt återmonterat och backen fungerar perfekt. Har bara ett problemkvar och det är att när jag lägger ur backen så går den inte tillbaka till framläge. Om jag stänger av motorn hoppar den ur backläget direkt och jag kan köra som vanligt igen.

Nån som vet vad det kan va för fel? Är det kedjan som behöver bytas då jag måste spänna den så hårt?

Blev ett långt inlägg det här, men tacksam för svar

/ jonas

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
Testa att släppa bara lite på kedjespänningen, jag brukar få samma fenomen om jag spänner lite för mycket.

zundinmeister

Välkänd medlem
24 nov 2009
144
0
6
Arjeplog / FUrudal
vet att på t.ex. yamaha så sitter det ett stag som går från växelspaken ner till växellådan. om detta stag är för kort så räcker det inte till för att skjuta i eller ur backväxeln. kolla om det kan vara det felet. i sådana fall är det bara att justera längden på staget.

men kan hända att det inte ser ut så på polaris!