Backen krånglar

Floodland

Ny medlem
14 aug 2024
2
0
1
58
Timrå
Hej.
Har en yamaha venture 2006 som krånglar när jag ska lägga i backen.

Det tar emot och går inte få i backen när motorn är på tomgång men stannar jag motorn går det hur lätt som helst att lägga i backen.

Problemet är att när jag då backar rasslar det till och låter inte alls bra samtidigt som skotern går framåt fast backen är i. 🫤

Någon som känner igen problemet och vet vad jag ska göra? 🤔

Stort tack på förhand 🤗
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.657
806
113
Kramfors
Du har nog glömt att hålla i bromsen när du växlar för de måste man göra. Om den trillsakas ändå så släpper man bromsen i 1 sek och bromsar igen så kommer dreven i ett nytt läge där den kan gå i lättare , de är helt normalt på alla växellådsmaskiner och gamla osynkade traktorer mm.
 

Floodland

Ny medlem
14 aug 2024
2
0
1
58
Timrå
Oj, det visste jag inte att jag måste göra 😳

Såg igår att det är på tok för mycket olja i växellådan än det borde.

Det finns två skalor på oljestickan, en för "vanlig" växellåda och en för växellåda med back.

Markeringen för vanlig växellåda innebär kanske fyra gånger mer olja än markeringen för växellåda med backväxel.

Ska nog suga ur lite olja.

Tack så mycket för hjälpen 🤗
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.657
806
113
Kramfors
Man kan få i backen eller fram från back utan bromsning såvida man får i dem utan att sekundärvarren snurrar när man passerar friläget eller att man har tur att drivedoggarna passar i varandra just i det läget. De är bättre för kugghjulens ingreppsklor (drivedoggar) att hålla in bromsen för de blir mindre smällar då. Och som sagt om den inte går i så släpper man bromsen typ duttar på bromsen smatidigt som man försöker löägga i växeln. Någon några årsmodeller av Lynx 5900 och någ annan Lynx modell med synklåda behöver man inte hålla in bromsen på men de är enda lådan jag vet funkar så.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.258
79
48
Övik
Det kan vara så enkelt att variatorremmen är för hårt spänd, isåfall räcker det att släppa på den.
Vanligtvis så brukar kedjehus med växellåda rymma mer olja än de som är utan växellåda, så det bör du dubbelkolla innan du justerar nivån.
Vilket som är det väl läge att byta olja inför nästa säsong, jag tycker det är enklast att hälla i rätt mängd enl. instruktionsbok istället för att gå efter nivåplugg eller sticka.