bakre boggiefäste på f7

kxkrut

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Obbola Sverige
Har en f7 -03 men har köpt en boggie från -06, funderar på köpa till de bakre fästet som man nitar fast i tunneln till den boggien som flyttar ner infästningspunkten under själva fotsteget, vad är bra att tänka på när de gäller inställningar i boggien då? borde ju få bra mycke mer skidtryck med dom nya fästena..

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Ett tips om de inte redan är gjort, om du har kvar boggien från -03an så flytta över förstärkningarna på mitten av skenorna då dessa verkar spricka lättare på 05-06 modellerna som inte har denna förstärkning orginal. Har 2st 06as varav den ena spruckit redan efter ca 500mil. Den andra kommer få förstärkningen innan de ska köras nåt i vinter.

Pratat med 2st till som har sprickor på samma ställen och båda verkar vara från -06

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Om du flyttar ner det bakre fästet måste du även borra upp dom nedre främre fästena och flytta ner boggien där med.
Då får du oförändrat skidtryck och den blir precis som -04 och nyare f7.

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
Jag hade 06 boggi på min gamla 04 de funkade fin fint flyttade inga fästen bara bulta ditt och köra :)

kxkrut

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Obbola Sverige
Okej, är det något du gjort eller? då antar jag att jag flyttar ner de främre fästet samma antal cm som de bakre blir nerflyttat. Någon som vet om/vad de blir för skillnad om man flyttar ner fästena som de är på dom nyare f7orna?

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
Har du en nyare tillhands så mät och borra i din gamla kan inte bli fel om du är noga, på min var de gjort på ett ungefär funkade fin fint ändå

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Det finns utmärkt i främre förstärkningsplåten på insidan tunneln vart hålet ska vara. Är bara att borra upp det.
Gjorde det på min -03 var inga problem alls.