Baksmäller genom insuget??

ss438

Medlem
19 dec 2013
44
0
1
lycksele
Min skoter är en yamaha SS 440 och den går bra om man håller varven uppe men den har rätt orolig tomgång som sällan är likadan varje gång man kör den samt att den kan dö ibland ifall man trycker fullt från stillastående.

Har letat efter vad som kan orsaka detta och har kollat reeds och letat efter tjuvluft men inga problem med dessa 2.

Saken är den att den ibland kan börja dö när man trycker fullt men sen liksom halft går på en cylinder typ och sen smälla till. Inte lika högt som en avgassmäll.

Förra året sköt den loss vakumslangen när den small så, och i år så kolla ja under huven när jag fick den o smälla och såg då en "eldflamma" eller hur man ska förklara i slangen som sitter under insuget på oljepumpsnipplarna.

Om man tvär chokar så försvinner problemet oftast.
Sitter 92 lågfart och 145 högfartsmunstycke i den.

Så vad kan det vara? :mmph: så länge man har lite fart och håller varv går den perfekt.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.911
892
113
Kramfors
Spruta startgas på vevaxeltätning bakom variator och insugs från förgasare med motor på tomg. reagerar den i varvtal så har du läkage där. Skit i munstycken är lika troligt felet rengör lågfararna med ståltråd/koppartråd/sytråd för de kan se rena ut men har byggt på sig avlagringar.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Jag höll på med en kohler 440 en gång i tiden, den gick dåligt på låga varv och small i insuget, på den var kolven sönderspikad, antar att förbränningsgaserna blåste förbi kolven ner i vevhuset

ss438

Medlem
19 dec 2013
44
0
1
lycksele
okej jag har redan sprutat startgas bakom variatorn och magnapullen och då reagerade den inte :p. har rengjort munstyckena men får väl pröva igen. Sen ska jag nog göra ett komptest sen för att se skicket på kolvarna.

ss438

Medlem
19 dec 2013
44
0
1
lycksele
k-len?? vad menar du med de? han odysse skrev ju att han haft ett liknande problem med en motor och då var det en dålig kolv i den. Så tänkte göra ett komptest för att se om nån av cylindrarna har mer eller mindre än den andra

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.911
892
113
Kramfors
Kollade filmen . Du har största munstyckena som finns till den för standard är 135/80 soch du har 92/145 så det kan inte vara bestyckningen. Men de där förgasarna är hopplösa när de börjar jäklas, många går inte ens få ordning på vad man än gör de ärgar sönder inv i kanaler. Om du rengjort lågfartmunstycket riktigt så skulle jag faktiskt ge upp med den gasaren. Om jag säger ge upp innebär det något helt otroligt för jag formligen bor i förgasare och brukar få fart på de mesta.

Köp en ny beg förgasare från en skrot/blocket eller byt till en vanlig trottelfugge med samma borr eller upp till 2mm större funkar bra. Alla trottelmikuni funkar men kräver då fullständig bestyckning så det är ett jäkla jobb och svårt samt motorfarligt. Köp hellre en annan org fugge om du känner dig osäker på bestyckning.

ss438

Medlem
19 dec 2013
44
0
1
lycksele
Aha ah tack för hjälpen iallafall :) ba en snabb fråga. Hur mycket mindre fögge kan man ha? har en från en et 340 tror jag. Tror den är 32mm

Edit: Problemet löst!!!!!!! Hittade en soppapump från en annan skoter och tänkte att ja skulle testa den. Bytte stift från br9ecs till b9es och bytte soppapumpen!. Å nu går den som den skall!? bör ha varit soppapumpen som de var fel på. även fast jag kollat den tidigare..

Återigen tack för hjälpen alla som skrivit!

Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.911
892
113
Kramfors
Vilken tur för de va långsökt fel för de brukar inte gå på full gas när pumpar lägger av. Men man fick lära sig någ nytt av detta fall.

Hur som haver så skulle jag vilja köpa ET 340 gasaren om du släpper den så pm mig.

ss438

Medlem
19 dec 2013
44
0
1
lycksele
Kan säga att problemet är tillbaka. Soppapumpen löste det Typ men gav ett nytt problem. Den soppapumpen jag satt dit hade sprucket membran tydligen så den fick lite soppa genom vakumslangen och bööade ju inge mer då.

Dock så sura den igen helt direkt man låg efter en led med mycke gas. Så nu ha ja satt tillbax gamla pumpen och tänk ba leva med problemet...

ss438

Medlem
19 dec 2013
44
0
1
lycksele
Edit: NU är problemet nästan helt borta! nu går det verkligen att leva med!. Var ute och körde igår och då vart de bara värre och värre tillslut gick den knappt. Men tog mig hem iallafall!. såg sen att de var blött runt båda cylindrarna!. Och konstaterade att cylinderfotspackningarna hade farit.

Hursomhelst var ena cyllen glapp upp och ner o den andra gick att rucka på. Så skruvarna hade ju ba rallat upp. Bytt packningarna o nu går den som ett skott! bara ett litet bö om man drar fullt från tomgång!

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.911
892
113
Kramfors
De va långsökt med lösa cylindrar :eek:h:

Ang stupningen från låg tomg och full gas har jag nyss jobbat (22 min sedan) med på min Et 340. Den är relativt känslig på bränsleblandskruven som sitter rakt upp närma insug på förgasaren. Min maskin har förmodligen skit i förgasare eller annat fel för de slutade med ca 3 varv öppen skruv då den svarar bäst och det är inte normalt om fuggen är ok.

Min blev inte helt stupfri men näst intill så prova skruva ut den skruven mycket tills den stuper minst helt enkelt.