Balansaxel renovering zrt 800-95

kanske_

Medlem
13 mar 2011
14
0
1
Karlskoga
Hej alla .
.Är ny här på forumet.Vill gärna ha hjälp med ett parfrågor..
1.Hur gör man för o dra isär balansaxeln,behöver man värma mkt ?
2.Finns det nån märkning eller kil-splines så man vet hur den ska sättas ihop igen?
3.Är det kanske ett måste o lämna in den för balansering?
4.Jag bor i karlskoga(Värmland)så vill gärna ha tips om bra o billig firma som kan renov.dessa.
Kanske det finns nån i närheten som ev har lite kunskap om dessa skotrar
Jätte tacksam för svar snarast då jag håller på med renovering av motor efter vevstaksras o skurna cyllar pga föreg.ägare har glömt att tala om att separata oljesmörjningen var pluggad!!!!
Fördjävligt men sant
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Det låter fruktansvärt dyrt att fixa allt det där. Är det inte billigare att köpa en annan skoter? Så kan du skicka iväg den trasiga i delar och kanske få några tusen där.
 

kanske_

Medlem
13 mar 2011
14
0
1
Karlskoga
Jo det tänkte jag allt på men jag har fixat ett beg vevparti för 4 tusen+2 cylindrar för 1000.Tredje är räddad med honing,återstår 2kolvar+nållager och balansaxellager.=Ca 7 tusen.
Vad får man för de pengarna?Ingen Zrt i alla fall
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
En bra motormekanisk verkstad märker upp axeln och drar i sär den , byter lager och pressar i hop den igen efter märkningen man får göra själv !! om du har någon motor renoverare i närheten .
Pris ?? .

Alternativet är att ta bort den och köra med el-vattenpump .
 

kanske_

Medlem
13 mar 2011
14
0
1
Karlskoga
Tack mr racing för svar då ska jag nog försöka mig på detta själv.Det svåra är kanske o få isär den då men ett försök kan det ju va värt
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Har inte gjort det själv och vet inte dina mek kunskaper , men den lär sitta rätt bra , du får prova med dom knep du tror är bra , värma rejält , en hydral press man kan både trycka och dra med vore ju utmärkt , kom bara i håg att märka upp dom så du får dit dom på samma sätt . vicka inte i sär dom bara !! , då förstör du passningen sen då du skall sätta i hop dom .
Lyckas du så kolla upp den med indikatorklocka så den är rak .

Skulle nog själv lämmnat in den även om jag har kunskap , riktiga maskiner är inte fel ,

Lyck till :hello:.
 

kanske_

Medlem
13 mar 2011
14
0
1
Karlskoga
Vet du mr racing eller nån annan var jag kan lämna in axeln o byta lagren?Det var inte skit enkelt om man säger så
Har ringt till Bäckströms i Sundsvall men han har aldrig gjort det förut.
Det finns väl många uppåt landet som jag nere i Värmland inte känner till kan jag tänka mig.Även privata är aktuellt bara dom vet vad dom gör.
Jag har alla lagren.Vore jätte tacksam för svar
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.845
872
113
Kramfors
Jag har en nyrenoverad balanceaxel som gått endast 100 mil. Jag kör helt utan balanceaxel numera för max effekt och slippa den extra farliga axeln som kan skära i lagren. Men om du gör extra smörjning till lagren med exemelvis nipplar så du kan fylla på olja eller fett håller dom bra för normala varvtal ivf. Jag tar ju ut över 200hk och varvtal över 9000v så därför kör jag utan denna axel. Jag har 2 st kompletta bra axlar att sälja för 1000kr styck.

Renovera även vattenpumpens packningar var 300ade mil annar kan den läka in vatten till balanceaxelns yttre lager och då blir det totalras!!!!!!!!!!!!

I övrikt är det ju sprängsäkra motorer om man bara smörjer balanceaxeln då o då.
 

Peckson

Välkänd medlem
1 jan 2000
132
0
6
www.pfracing.se
Att renovera B-axeln brukar kosta ca2700kr med alla lager å allt...Westboms mekaniska gör dessa jobb åt oss 0920-18064

"Men om du gör extra smörjning till lagren med exemelvis nipplar så du kan fylla på olja eller fett håller dom bra för normala varvtal ivf. Jag tar ju ut över 200hk och varvtal över 9000v så därför kör jag utan denna axel. "

Vår asphalt maskin varvas 9800rpm och den har vi kört b-axel i 5år utan några problem har 4st thundercater som jag brukar som trail maskiner ena har max effekt vid 9300rpm kör med B-axel i 3år och den andra 9600rpm och den är på 4året utan problem. Och man behöver inte smörja extra på nått sätt mer än tex pumpa lite olja när man byter V-pumps tätningen var 3år..att pumpa in oftare medför större fara för haveri..
Har trimma ca 40-50st T-cater/ ZRT och har repa 0st B-axel haverier(renoverat många vid 600-800mil) på 1000cc motorn men på gammel 800-900 med 1000mil på mätaren och obrydda ägare har varit ca 5-6st men däremot varit med om 3st som knäckt drevet till drivningen för dom pumpat in för mycket fett i utrymmet efter att fått tipps om det via olika forum..vet inte var men det var förklaringen till att dom gjort det
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Ja Kanske_ ,,,, skicka till Motormecano eller det Peckson rekomenderade , bussgodds billigt och snabbt , har du tänkt dig behålla maskinen länge sattsa på en renovering med nya lager .
Sen kan du ta åt dig utav vad Peckson skriver ang ballans axeln ,

:ciao:
 

kanske_

Medlem
13 mar 2011
14
0
1
Karlskoga
Skall fixa smörjningen till den.
Lämnar nog in den till Motormecano om jag inte lyckas själv(dom tar ju bara 500+moms)
Vattenpumpstätningen hann bara o gå 1km innan vevstaken gick åt skogen pga smörjningen(se första tråden)så den är ny
Vad tycker ni ska jag koppla in pumpen igen eller ska jag köra oljeblandat istället?
Pumpen har jag kollat med skruvdragare o den pulserar fint med olja.
Måste bara skaffa en ny backventil(Banjokopplingen)för röret är av.Kanske finns det nån som har en sån här på forumet till salu?
Tack än en gång för alla tips man får här det är guld värt när man bor så långt söderut.
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Snacka med Jörgen,Johan eller ROGER PÅ motormecano så fixar dom en sån samtidigt som axeln. Dom har nog en driva av sådana.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.845
872
113
Kramfors
Peckson.... däremot varit med om 3st som knäckt drevet till drivningen för dom pumpat in för mycket fett i utrymmet efter att fått tipps om det via olika forum..vet inte var men det var förklaringen till att dom gjort det[/QUOTE]
-------------------
Jag tippsar hela tiden om nipplar eller oljepåfyllningshål och kommer fortsätta med det för det är helt klart bra.
Enda changsen att knäcka dreven vore om någon dåre fyllde hela balaceaxelhuset så hela axeln går tungt men då går det ju åt 3st fett tuber minst:amuse:.. Är man så dum får man skylla sig själv.

Man får väl tillägga att inte fylla hela huset för säkerhets skull:wof: