Balatarem

rotaxjonte

Välkänd medlem
2 aug 2010
160
0
6
förövrigt hände det min vän i vintras ;p. Köra utan balatarem du får dålig styrning lyfter skiderna lättare osv.. men de är inte fränt alls

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Du sliter isär främre boggiedämparen.. slides kommer igenom mattan och pajjar den..

Kostar väl ca 10000 kr om de värsta händer.. säkert värt =)

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
okej, men de vore kul å testa utan och bara åka en sväng;) men de tror jag att jag ska göra, men en heldag åker jag nog inte, mycket jobb att ta bort dom? kan man hoppa utan ?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jag tror inte du förstår... DIREKT du tar bort dom och kör ett ryck så kommer dämparen att slitas ISÄR _DIREKTför det finns inget som håller emot boggien. Du kan inte köra 10 meter utan ett ryck.. å ska du börja hoppa utan kan du lika gärna ge bort skotern, billigare än att börja repa den sedan..

Sedan så kommer skenorna att fara och göra hål i mattan, och säkert pajjar skenorna också

Dämpare: 3000
Matta 5000
Boggieskenor 5000

Orkar inte förklara mera..flyg du å hoppa, säkert värt =)

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Varför vill du köra utan balatarem?

Balataremmen på min enduro gick av i vintras och den blev bara svårkörd.
Alltså inga coola skidres utan den lättade bara några cm så den inte gick styra. Så efter varje ojämnhet i leden fick man hålla tummarna att det inte skulle komma någon skarp kurva.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.236
1.074
113
Stora Blåsjön
Hoppade av balataremmarna förra vintern (märkte det inte direkt) 3min senare så blev det lite fullgas klättring sen låg jag flera meter framför skotern (klarade mig bra som tur var.)
Det som gick sönder:
Båda dämparna: 5000kr
Mattan 7500:-
Böjda boggieskenor 5000kr
Förstörd helg = ovärderligt
Och eftersom man bara åker trafikförsäkrat av flera anledningar så var det bara pynta allt...

Alltså jag skulle avråda från att frivilligt prova :)

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
men alltså bara ta bort och sen prova fram och tillbaka på en åker el nå och kolla hur mycket lättare den reser sig:p och sen tillbaka med dom;)

Reactions: hakjo2

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
Du verkar inte fatta? spelar ingen roll om du tar en "liten sväng", direkt när du tar bort dom kan de gå åt skogen om du kör på ett gupp, vilket man gör konstant med skotern...
Men vill du testa så, varsågod!

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
nja det låter inte som någon lysande idé ;P ok fattade det som att man måste åka långt för att det ska gå åt helvete

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Nej, man behöver bara ha lite otur.. Däremot så kan du släppa lite på balataremmen.

Ta ur boggien och kolla hur lång fjädringsväg du har på dämparen så kan du göra balataremmen så lång som dämparen tillåter.

Då blir det samma sak som du tänkte göra och balataremmen stoppar innan dämparen blir isärdragen.