Balataremmar, boggiefunderingar..

davidgoden

Välkänd medlem
1 nov 2006
160
0
6
Östersund
Hej!

Efter en vecka i fjällen med en hel dags skruvande har ett par funderingar dykt upp..

Första dagen vi var ute och lekte bland alla drivor så kände jag helt plötsligt att skotern började resa sig mer och kuggade över vid full gas och vid skidlyft.
Konstaterade snabbt att båda balataremmarna gått av och fick böka och stöka med att få dit nya, dock universal som vi fick tillverka själva.

Men, hur pass spända skall dessa vara?
Ska dom vara slak?

Skotern kuggade över, dock inte lika mycket efter att de nya remmarna var på. Men om jag spänt dom så precis att dom inte slakar, så borde väl skotern inte kugga över?

Är det mattan som är för lite spänd?

Det här med boggiefunderingar är jag inte helt hemma på, så all hjälp och alla tips är väldigt värdefulla!! :)

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Du stället skidtrycket med balataremmarna, dom ska vara så spända att du får ett lagomt skidtryck men minst så pass att främre stötdämparen i boggien inte kan bottna ut för då slår du sönder dämparen, att den kuggaröver beror på för slak matta, sträck den lite å prova för det idealiska är så slak som möjligt utan att den kuggaröver.

davidgoden

Välkänd medlem
1 nov 2006
160
0
6
Östersund
Ok, då skall jag ordna det med balataremmarna. :)

Men, det konstiga är då, att det var inte förän remmarna gick av som mattan började kugga över, hur går då det till? :confused: